Soalan Temuduga Penolong Penguasa Penjara KA29

Masih tercari-cari rujukan contoh soalan temuduga Penolong Penguasa Penjara KA29 yg bagus untuk digunakan sebelum hadir sesi iv kelolaan SPA kali ini? Teruskan membaca jika jawapan anda adalah ya. Kerana di bawah kami kongsikan beberapa contoh soalan temuduga Penolong Penguasa Penjara KA29. Siapa tahu, mungkin perkongsian ini bakal mengubah masa depan anda!

contoh soalan temuduga Penolong Penguasa Penjara KA29

Permohonan jawatan kosong Penolong Penguasa Penjara KA29

Sekiranya anda ingin mengisi jawatan kosong sebagai Penolong Penguasa Penjara KA29 secara rasmi di sektor awam, pendaftaran dapat dibuat dengan melengkapkan Borang SPA9 di Portal SPA9. Pendaftaran adalah dibuka sepanjang masa dan perlu dibuat secara atas talian atau online.

Baca : 44 faktor gagal dalam temuduga SPA

Tetapi, tempoh sahlaku permohonan bagi calon baru yang telah memohon melalui Borang Permohonan Pekerjaan Dalam Perkhidmatan Awam (SPA8i) adalah satu tahun. Calon dikehendaki mengisi semula permohonan selepas tempoh tersebut.

Panduan temuduga Penolong Penguasa Penjara KA29

Penolong Penguasa Penjara Gred KA29 memberikan sumbangan kepada negara melalui perkhidmatan kepenjaraan yang profesional. Dua peranan yang dilaksanakan oleh seorang Penolong Penguasa Penjara Gred KA29 serentak iaitu sebagai pegawai keselamatan dan pemulihan.

Baca juga : Contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Penguatkuasa KP29

Kedua-dua fungsi yang unik ini sangat berbeza dan anggota penjara perlu mencapai satu tahap keseimbangan yang sesuai dalam menggabungkan kedua-duanya supaya objektif jabatan tercapai.

Statistik ambilan Penolong Penguasa Penjara KA29

Sedikit statistik kami kongsikan berkenaan calon temuduga Penolong Penguasa Penjara Gred KA29: Bil. Permohonan – 6092 Bil. Dipanggil – 213 Bil. Kekosongan – 10 Bil. Calon Simpanan – 60

Deskripsi tugas Penolong Penguasa Penjara KA29

Berikut adalah senarai tugas seorang Penolong Penguasa Penjara KA29 :

Bertanggungjawab sebagai Ketua Unit, menyelaras pengurusan keselamatan sesebuah institusi, menyelaras prosedur penahanan dan pelaksanaan hukuman, menyelaras program-program pemulihan sebagaimana yang diarahkan oleh pihak pengurusan tertinggi institusi dan memastikan penghuni-penghuni diberi layanan yang adil selaras dengan undang-undang dan peraturan yang diperuntukkan.

Syarat lantikan dan kelayakan Penolong Penguasa Penjara KA29

Anda hendaklah mempunyai : Kewarganegaraan Malaysia; Umur 18 tahun atau lebih; dan Sijil Tinggi Persekolahan Malayisa atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

  • (Gaji permulaan ialah pada Gred KA29:RM1,505.00);atau

Sijil Tinggi Agama Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

  • (Gaji permulaan ialah pada Gred KA29:RM 1,505.00;atau

Diploma yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

  • (Gaji permulaan ialah pada Gred KA29:RM1,782.91).

Dan Mempunyai syarat-syarat ukuran fizikal dan pacaindera seperti yang berikut:

  1. tinggi sekurang-kurangnya 1.57m bagi lelaki dan 1.53m bagi wanita tanpa bersepatu;
  2. berat badan sekurang-kurangnya 48 kg bagi lelaki dan 46kg bagi wanita;
  3. mempunyai ukuran Indeks Jisim Badan (BMI) di antara julat 19 hingga 26;
  4. mempunyai sekurang-kurangnya 81sm ukuran dada yang biasa dan 86sm semasa menarik nafas (lelaki sahaja);
  5. lulus ujian penglihatan bagi mata kiri dan kanan dengan ketetapan V6/9 tanpa menggunakan cermin mata;
  6. pengecaman warna dan pendengaran yang tidak cacat; dan
  7. diperiksa dan diperakui sihat untuk berkhidmat oleh pengamal perubatan berdaftar.

Dan Memiliki Kepujian (tidak kurang daripada Gred C) dalam Bahasa Melayu pada tahap Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau Sijil Vokasional Malaysia (SVM).

Jadual gaji Penolong Penguasa Penjara Gred KA29

Berikut jadual gaji minimum-maksimum serta kadar kenaikan gaji tahunan bagi seorang Penolong Penguasa Penjara KA29;

Gaji minimum – RM1,505.00

Gaji maksimum – RM5696.00

KGT – RM145.00

*Di samping elaun-elaun dan imbuhan lain yang seorang Penolong Penguasa Penjara layak terima.

Sudahkah anda bersedia ke sesi temuduga Penolong Penguasa Penjara Gred KA29?

Kalau belum, sila luaskan pengetahuan am anda mengenai undang-undang dan peraturan negara. Portal yang wajib anda layari sudah pasti Portal Jabatan Penjara Malaysia. Dapatkan sebanyak mungkin info dari sana.

Hafal semua yang anda boleh. Selain itu juga, boleh juga baca bagaimana menghadapi sesi temuduga kerja kerajaan dengan lancar ini. InsyaAllah ia sedikit sebanyak akan membantu.

Contoh Soalan Temuduga Penolong Penguasa Penjara KA29

Berikut disenaraikan beberapa contoh soalan temuduga Penolong Penguasa Penjara KA29 yang sering keluar.

  1. Apa maksud penjara sejahtera?
  2. Apa 5 point penjara sejahtera?
  3. Ok, Takpa. Siapa nama ketua pengarah penjara?
  4. Penjara ni under kementerian apa?
  5. Siapa nama menteri dia?
  6. Apa objektif penubuhan Pusat Pemulihan Akhlak?
  7. Apa yang anda tahu tentang ‘Program Mesej Dari Penjara’ yang diperkenalkan oleh Jabatan Penjara?
  8. Tujuan Sekolah Henry Gurney diwujudkan di Malaysia?
  9. Apa yang anda tahu tentang hukuman seumur hidup?
  10. Apakah tujuan pusat pemulihan akhlak diwujudkan?

Senarai contoh soalan temuduga Penolong Penguasa Penjara KA29 ini tidak dijamin akan diajukan semua. Namun berbaloi untuk dijadikan rujukan. Sila sediakan jawapan siap-siap.

Calon dipanggil kali ni ramai, so camna?

Penemuduga bukan setakat melihat kelayakan akademik anda, kerana ada ramai calon lain yang jauh lebih cemerlang keputusannya. Dalam mana-mana temuduga kerajaan – sama ada : sesi temuduga soal jawab atau pemeriksaan fizikal, pancaindera dan kecergasan (UKJK).

Fokus dan penilaian oleh panel terarah lebih kepada bidang sahsiah, kesantunan, etika, pemakaian, komunikasi dan paling penting kesesuaian untuk jawatan berkenaan. Bidang-bidang ini pula perlu diketahui dengan jelas satu persatu. Ia tidak mampu dilakonkan secara spontan. Kerana ia memerlukan masa dan harus selalu diamalkan. Jadi temuduga bukan semata-mata berkaitan akademik!

Sila jangan terlalu bergantung kepada kelayakan akademik anda. Kerana ia hanya memainkan peranan yang cukup kecil.

Sebab itulah, anda amat disarankan untuk mendapatkan panduan utama menghadapi sesi temuduga kerja sektor kerajaan di bawah.

Rujukan contoh soalan temuduga Penolong Penguasa Penjara KA29

Tapi, Kenapa Saya Kena Dapatkan Rujukan Ni?

Ada lapan sebab kenapa anda kena dapatkan rujukan temuduga kerja kerajaan ini sekarang juga. Ada diterangkan di bawah. Nombor 3 tu adalah yg paling mustahak sekali!

1) Anda jadi insan mulia

Untuk makluman, sebahagian daripada hasil jualan rujukan contoh soalan temuduga ini akan disalurkan ke dana atau tabung bantuan mangsa-mangsa banjir, gempa dan mangsa peperangan serta pelarian.

Disebabkan itu, andai anda gagal sekalipun dalam sesi temuduga Penolong Penguasa Penjara KA29, anda tak gagal total. Sekurang-kurangnya anda berjaya membantu saudara-saudara kita yg sedang diuji oleh malapetaka dan musibah dan amat-amat memerlukan pertolongan anda pada saat ini.

2) Hati jadi riang gembira

Nota ringkas & padat dlm rujukan contoh soalan temuduga kerajaan ni akan menjimatkan tenaga anda. Tak perlu berlari seluruh Internet cari bahan utk menghadiri temuduga kerja kerajaan yg betul. Tak perlu berjam-jam mengadap skrin phone atau laptop. Mata tak letih. Pikiran pon tak kusut. Hati pon jadi riang gembira di hari raya. Haha..

3) Anda dibimbing oleh panel penemuduga sendiri

Rujukan contoh soalan temuduga kerajaan ini ditulis oleh Puan Jud Jamil.

Siapakah beliau?

Puan Jud telah berkhidmat sebagai Ketua Unit Sumber Manusia di salah sebuah agensi kerajaan sejak 8 tahun yang lalu. Beliau terlibat secara langsung dalam proses temuduga jawatan kosong serta kerap menjadi panel temuduga.

Anda rasa?

4) Lebih masa main COC

Anda jangan acah-acah tak bersalah. Anda kaki game kan? Takut masa bermain game terganggu? Boleh. Tiada masalah. Anda grab jer rujukan contoh soalan temuduga (yg sesuai digunakan oleh calon temuduga Penolong Penguasa Penjara KA29) ni. Pastu baca nota-nota tu. Habis ceta.

Tinggal tunggu masa exam je sampai. Sementara tu, ada lebih masa terluang utk layan PUBG, ML, COC dll. Jom.. streaming sampai pagi!

5) Guna pengalaman 13 tahun kami sepenuhnya

Contoh soalan temuduga dan skema jawapan temuduga yg diberikan akan membiasakan anda dengan format sebenar temuduga kerajaan. Bukan soalan bocor. Bukan soalan ramalan. Bukan sama sekali. Tetapi jenis soalan temuduga yang hampir sama.

Anda pinjam dan guna semaksimumnya pengalaman kami selama 13 tahun (semenjak 2008) meneliti dan mengkaji soalan-soalan temuduga kerajaan.

6) Memudahkan hidup anda

Skema cara menjawab soalan temuduga dalam rujukan ini ada disediakan. Paling senang, anda hafal jer caranya. Tapi tgk nasib juga la. Kalau kebetulan soalan temuduga tu yang diajukan semasa iv nanti. Memang kacang goreng la kan..

7) Boleh simpan duit lebih (untuk kawin)

Rujukan contoh soalan temuduga ni murah giler. Cuma RM30 sahaja. Apa yang anda boleh dapat dengan RM30 pada masa ini? Memang tiada apa sangat. Bahkan, utk topup data sebulan pun hampir tak cukup, kalau kuat layan Youtube!

Oleh kerana betapa murahnya rujukan temuduga ni. Tiada apa yang anda akan rugi mendapatkannya. Malah, ini akan menjimatkan duit anda. Simpan duit lebih tu buat kawin. Tak pon utk beli phone model baharu yang jadi idaman kalbu. Merecik hawau ko..

8) Dan lagi hawau..

Disebabkan kemurahan rujukan temuduga kerja kerajaan ni juga. Anda hanya perlu laburkan beberapa ringgit sahaja sebagai modal untuk meningkatkan peluang memperolehi masa depan yang bergemerlapan.

Kalau dapat kerja kelak, ratusan ribu pulangannya seumur hidup. Simpanan KWSP lagi la jangan cerita. Honda Civic yg ada lubang utk angin lalu kat tepi tu dah tentu dalam genggaman. Lagi la merecik! Peerrgh, inilah pelaburan terbaik yang pernah anda lakukan.

Sempat ke pos buku ni?

Panduan soalan temuduga kerja kerajaan ini BUKAN BUKU. Tiada pengeposan barang berlaku (tambah-tambah lagi dalam musim COVID ni) dah la banyak tempat PKPD / PKPB. Rujukan ini adalah eBook dalam versi download (format PDF).

Anda akan diberikan akses ke laman download untuk memuaturun kesemua komponen selepas bayaran diselesaikan. Biasanya proses ni memakan masa kurang daripada 2 jam (kalau anda beli menggunakan billplz / online banking). Jadi tak perlu lagi tunggu J&T atau Ninja Van datang ke rumah.

Cara ni lebih cepat untuk anda mula study!

Beberapa FAQ Mengenai Penolong Penguasa Penjara KA29

Tugas Penolong Penguasa Penjara KA29

Seorang Penolong Penguasa Penjara KA29 adalah bertanggungjawab:

Sebagai Ketua Unit, menyelaras pengurusan keselamatan sesebuah institusi, menyelaras prosedur penahanan dan pelaksanaan hukuman, menyelaras program-program pemulihan sebagaimana yang diarahkan oleh pihak pengurusan tertinggi institusi dan memastikan penghuni-penghuni diberi layanan yang adil selaras dengan undang-undang dan peraturan yang diperuntukkan.

Gaji Penolong Penguasa Penjara KA29

Basic gaji Penolong Penguasa Penjara KA29 ialah RM1,505.00. Ini tidak termasuk elaun yg lain.

Demikianlah perkongian kami mengenai tips dan beberapa contoh soalan temuduga Penolong Penguasa Penjara KA29 untuk kali ini.

P/s: Semoga berjaya dalam temuduga atau ujian kecergasan Penolong Penguasa Penjara KA29 daripada kami di Blog Tips Kerjaya..

Info tambahan : 6 contoh jawapan PADU dalam temuduga

8 thoughts on “Soalan Temuduga Penolong Penguasa Penjara KA29”

  1. Kat sini ada contoh-contoh soalan lazim yang ditanya semasa seisi temuduga :

    1-Apakah tugas Penolong Penguasa Penjara Gred KX27?
    2-Siapakah Ketua Pengarah Penjara Malaysia sekarang?
    3-Jabatan Penjara Malaysia berada di bawah kementerian mana?
    4-Siapakah menteri yang menerajui kementerian tersebut ketika ini?
    5-Namakan timbalan kepada beliau?
    6-Nyatakan agensi-agensi lain yang turut terlibat di bawah Kementerian Dalam Negeri?
    7-Apakah tugas Jabatan Penjara?
    8-Sebutkan motto Jabatan Penjara dan apakah warna rasmi bagi Jabatan Penjara?
    9-Dalam melaksanakan peranan dan tanggungjawabnya sebagai sebuah institusi penahanan dan pemulihan, Jabatan Penjara Malaysia tertakluk kepada akta / peraturan. Boleh anda terangkan akta / peraturan berkaitan yang anda tahu?
    10-Apakah objektif penubuhan Pusat Pemulihan Akhlak?
    11-Apa yang anda tahu tentang Program Mesej Dari Penjara yang diperkenalkan oleh Jabatan Penjara?
    12-Tujuan Sekolah Henry Gurney diwujudkan di Malaysia?
    13-Apa yang anda tahu tentang hukuman seumur hidup?
    14-Apakah tujuan pusat pemulihan akhlak diwujudkan?

    Reply
  2. skrng tgh tggu pngilan temuduga .. fizikal dan kecergasan dah lulus .. bila tgk soalan kt atas tu .. perghh boleh engt ke jawapannya ..

    Reply

Leave a Comment

error: Content is protected !!