Soalan Temuduga Pembantu Laut A19

Masih tercari-cari rujukan contoh soalan temuduga Pembantu Laut A19 yg bagus untuk digunakan sebelum hadir sesi iv kelolaan SPA kali ini? Teruskan membaca jika jawapan anda adalah ya. Kerana di bawah kami kongsikan beberapa contoh soalan temuduga Pembantu Laut A19. Siapa tahu, mungkin perkongsian ini bakal mengubah masa depan anda!

contoh soalan temuduga Pembantu Laut A19

Kepada yang dipanggil menduduki peperiksaan Pembantu Laut pada 13 November 2019 (Rabu) ni, baca Contoh Soalan Peperiksaan Pembantu Laut ni untuk rujukan anda.

Jawatan kosong Pembantu Laut Gred A19

Sekiranya ingin mengisi jawatan kosong sebagai Pembantu Laut Gred A19 secara rasmi di sektor awam, permohonan boleh dilakukan dengan melengkapkan borang SPA9 di Portal SPA9. Permohonan jawatan Pembantu Laut Gred A19 adalah terbuka sepanjang masa dan perlu dibuat secara atas talian atau secara maya atau online.

Untuk info, gred asal Pembantu Laut adalah A17, kini telah dinaiktaraf kepada A19. Kenaikan gred ini disertakan dengan penambahbaikan struktur gaji. Alhamdulillah..

Penjadualan temuduga Pembantu Laut Gred A19

SPA sekali lagi mengeluarkan panggilan temuduga untuk calon-calon yang akan berpeluang menjawat kekosongan jawatan sebagai Pembantu Laut Gred A19. Temuduga Pembantu Laut Sabah dijadualkan pada 04 November 2019 – 07 November 2019. Temuduga Pembantu Laut Semenanjung pula dijadualkan pada 04 November 2019 – 14 November 2019.

Statistik pengambilan Pembantu Laut Gred A19

Menurut statistik daripada pihak SPA, bilangan permohonan yang diterima kali ini adalah seramai 6 017 orang. Bilangan calon yang layak temuduga adalah serami 607 orang. Jumlah kekosongan untuk jawatan Pembantu Laut Gred A19 cuma sebanyak 49 tempat sahaja.

Jangan lupa untuk selalu semak dan kemaskini SPA8i anda.

Jadi persaingan untuk mendapatkan jawatan ini adalah tinggi dan memerlukan seseorang calon bersedia dengan sepenuhnya. Kami di Blog Tips Kerjaya tidak ketinggalan berkongsi panduan dan petua menghadapi sesi temuduga untuk jawatan Pembantu Laut Gred A19 ini. Diharapkan ianya bermanfaat kepada para pembaca kami. Sebelum itu, mari kita lihat syarat lantikan dan gaji untuk jawatan ini.

Syarat lantikan dan kelayakan Pembantu Laut A19

Anda hendaklah mempunyai : Kewarganegaraan Malaysia; Umur 18 tahun atau lebih; dan Memiliki kelayakan :

Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

  • (Gaji awal bermula pada Gred A19 iaitu RM1,362.00); atau

Sijil Vokasional Malaysia (SVM).

  • (Gaji awal bermula pada Gred A19 iaitu RM1,362.00); atau

Mate On Ships Of Less Than 500 GT On Domestic Trade Voyages.

  • (Gaji awal bermula pada Gred A19 iaitu RM1,420.12); atau

Engineer Officer Of Less Than 750 kW On Domestic and Near Coastal Voyages.

  • (Gaji awal bermula pada Gred A19 iaitu RM1,420.12); atau

Jika dipanggil ke exam, baca dahulu cara-cara menduduki peperiksaan online SPA

Master On Ships Of Less Than 500 GT On Domestic Trade Voyages.

  • (Gaji awal bermula pada Gred A19 iaitu RM1,478.24); atau

Officer In Charge Of Navigational Watch Less Than 500 GT Near Coastal Trade Voyages.

  • (Gaji awal bermula pada Gred A19 iaitu RM1,536.36).

Memiliki Kepujian (tidak kurang daripada Gred C) dalam Bahasa Melayu pada tahap Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau Sijil Vokasional Malaysia (SVM).

Jadual gaji Pembantu Laut Gred A19

Berikut jadual gaji minimum-maksimum serta kadar kenaikan gaji tahunan bagi seorang Pembantu Laut Gred A19;

Gaji minimum – RM1,362.00

Gaji maksimum – RM4,034.00

KGT – RM100.00

*Di samping lain-lain elaun dan imbuhan yang layak diterima.

Tips menghadapi temuduga Pembantu Laut Gred A19:

Anda hendaklah mengetahui bidang tugas sebagai seorang Pembantu Laut Gred A19.

Aspek Kewangan dan Personel

  1. Melaksanakan pengutipan hasil-hasil negeri dan persekutuan;
  2. Melaksanakan pengumpulan data-data kutipan hasil kerajaan;
  3. Melaksanakan pembelian aset dan perolehan pejabat;
  4. Bertanggungjawab dalam mengurus aset dan stor; dan
  5. Melaksanakan pengurusan kepatuhan dokumen-dokumen ISO jabatan.

Aspek Industri (Perkapalan)

  1. Melaksanakan pengurusan dokumen pendaftaran kapal dan bot;
  2. Menyediakan dokumen dalam pengurusan dan penyelarasan siasatan untuk tujuan pendakwaan kes-kes marin;
  3. Menyediakan dokumentasi kes-kes saman dan kompaun; dan
  4. Menyediakan rekod, perangkaan dan laporan pendaftaran kapal dan bot berlesen.

Baca juga : 6 contoh jawapan yang mantap dalam temuduga

Aspek Keselamatan Pelayaran

  1. Membantu dalam pengurusan peralatan bantuan pelayaran beroperasi mengikut garis panduan International Association Of Marine Aids To Navigation And Lighthouse Authority (IALA);
  2. Membantu dalam urusan yang berkaitan dengan melawan dan mengawal pencemaran marin;
  3. Membantu dalam aktiviti penerimaan bangkai kapal dan salvaj; dan
  4. Membantu mengumpul maklumat untuk penerbitan buku air pasang surut.

Aspek Hal-Ehwal Pelaut dan Pelabuhan

  1. Membantu dalam melaksanakan urusan dokumentasi pelaut;
  2. Bertanggungjawab dalam mengendalikan operasi bot;
  3. Bertanggungjawab dalam senggaraan dan inventori aset dan jeti jabatan;
  4. Melaksana urusan pentadbiran pejabat pelabuhan; dan
  5. Menyediakan perangkaan bot dan urusan pejabat pelabuhan secara berkala.

Aspek Penyelidikan dan Pembangunan (Latihan dan Infrastruktur)

  1. Membantu penyediaan maklumat dan dokumen dalam membangunkan program kursus latihan pelayaran (nautika); kejuruteraan marin mengikut piawaian yang ditetapkan;
  2. Membantu mempromosi program latihan melalui media cetak dan elektronik;
  3. Membantu dalam penyediaan penilaian dan analisis program latihan; dan
  4. Membantu dalam penyediaan dokumentasi program latihan dan penyelidikan.

Info tambahan : 44 faktor gagal temuduga SPA

Anda juga harus tahu dimanakah anda akan ditempatkan kelak.

Sama ada di Jabatan Taman Laut Malaysia atau Marine Malaysia (Jabatan Laut Malaysia). Kenapa? Soalan temuduga akan berkisar mengenai tempat dimana anda ditugaskan kelak. Untuk sesi November ini, SPA membuat pengambilan untuk Jabatan Marine.

Dimana mencari maklumat tambahan mengenai Jabatan Taman Laut Malaysia?

Dapatkan maklumat mengenai carta organisasi, info Taman Laut, profail jabatan dan lain-lain perkara penting di laman rasmi Jabatan Taman Laut Malaysia.

Dimana mencari maklumat tambahan mengenai Marine Malaysia (Jabatan Laut Malaysia)?

Dapatkan maklumat mengenai carta organisasi, info jabatan marine, profail jabatan dan lain-lain perkara penting di laman rasmi Jabatan Laut Malaysia.

Contoh Soalan Temuduga Pembantu Laut Gred A19

  1. Introduce yourself please.
  2. Keja mana sekarang?
  3. Apa beza marine dengan maritim?
  4. Kenapa kapal perlu didaftarkan?
  5. Boleh beri situasi dimana kapal perlu didaftarkan semula walau dah daftar sebelum ni.
  6. Tatacara pendaftaran kapal. Sila jelaskan.
  7. Awak rasa Jabatan Laut Malaysia bertanggungjawab terhadap kerja-kerja pengerukan di jeti terminal penumpang ke tak?
  8. Pernah dengar sistem Ship Clearance System (SCS)?
  9. Apakah fungsi utama Perkhidmatan Trafik Maritim?
  10. Berikan 3 jenis kapal yang perlu mematuhi keperluan STRAITREP?

Contoh Soalan Temuduga Pembantu Laut Gred A19 di atas ni hanya bertujuan sebagai rujukan sahaja. Sudah tentu, lain calon maka lain pula soalan yang diajukan.

Baca: panduan temuduga Pembantu Pendaftaran KP19

Rujukan temuduga Kerja Kerajaan

Anda juga mesti memiliki panduan menghadapi sesi temuduga kerja kerajaan di bawah. Ia mengandungi berpuluh-puluh skema jawapan kepada soalan-soalan lazim yang sering ditanyakan di dalam temuduga sektor awam.

Menerangkan etika berpakaian yang betul, mejelaskan personaliti dan pembawaan diri yang sesuai dan juga kisah-kisah benar mereka yang pernah menduduki dan lulus sesi temuduga di sektor kerajaan.

Paling menguntungkan, beli sekali saja tetapi anda boleh pakai lagi dan lagi ilmu di dalam panduan ini untuk sesi-sesi temuduga lain yang anda akan duduki pada masa akan datang.

Rujukan contoh soalan temuduga Pembantu Laut A19

Tapi, Kenapa Saya Kena Dapatkan Rujukan Ni?

Ada lapan sebab utama kenapa anda kena dapatkan rujukan temuduga kerja kerajaan ini sekarang juga. Ada diterangkan di bawah (yang nombor 3 tu paling mustahak)!

1) Anda jadi insan mulia

Untuk makluman, sebahagian daripada hasil jualan rujukan contoh soalan temuduga ini akan disalurkan ke dana atau tabung bantuan mangsa-mangsa banjir, gempa dan mangsa peperangan serta pelarian.

Disebabkan itu, andai anda gagal sekalipun dalam sesi temuduga Pembantu Laut A19, anda tak gagal total. Sekurang-kurangnya anda berjaya membantu saudara-saudara kita yg sedang diuji oleh malapetaka dan musibah dan amat-amat memerlukan pertolongan anda pada saat ini.

2) Hati jadi riang gembira

Nota ringkas & padat dlm rujukan contoh soalan temuduga kerajaan ni akan menjimatkan tenaga anda. Tak perlu berlari seluruh Internet cari bahan utk menghadiri temuduga kerja kerajaan yg betul. Tak perlu berjam-jam mengadap skrin. Mata tak letih. Pikiran pon tak kusut. Hati pon jadi riang gembira di hari raya. Haha..

3) Anda dibimbing oleh panel penemuduga sendiri

Rujukan contoh soalan temuduga kerajaan ini ditulis oleh Puan Jud Jamil.

Siapakah beliau?

Puan Jud telah berkhidmat sebagai Ketua Unit Sumber Manusia di salah sebuah agensi kerajaan sejak 8 tahun yang lalu. Beliau terlibat secara langsung dalam proses temuduga jawatan kosong serta kerap menjadi panel temuduga.

Anda rasa?

4) Lebih masa main COC

Anda jangan acah-acah tak bersalah. Anda kaki game kan? Takut masa bermain game terganggu? Boleh. Tiada masalah. Anda grab jer rujukan contoh soalan temuduga (yg sesuai digunakan oleh calon temuduga Pembantu Laut A19) ni. Pastu baca nota-nota tu. Habis ceta.

Tinggal tunggu masa exam je sampai. Sementara tu, ada lebih masa terluang utk layan PUBG, ML, COC dll. Streaming habis-habisan!

5) Guna pengalaman 13 tahun kami sepenuhnya

Contoh soalan temuduga dan skema jawapan temuduga yg diberikan akan membiasakan anda dengan format sebenar temuduga kerajaan. Bukan soalan bocor. Bukan soalan ramalan. Bukan sama sekali. Tetapi jenis soalan temuduga yang hampir sama.

Anda pinjam dan guna semaksimumnya pengalaman kami selama 13 tahun (semenjak 2008) meneliti dan mengkaji soalan-soalan temuduga kerajaan.

6) Memudahkan hidup anda

Skema cara menjawab soalan temuduga dalam rujukan ini ada disediakan. Paling senang, anda hafal jer caranya. Tapi tgk nasib juga la. Kalau kebetulan soalan temuduga tu yang diajukan semasa iv nanti. Memang kacang goreng la kan..

7) Boleh simpan duit lebih (untuk kawin)

Rujukan contoh soalan temuduga ni murah giler. Cuma RM30 sahaja. Apa yang anda boleh dapat dengan RM30 pada masa ini? Tiada apa sangat pun. Bahkan, utk topup data sebulan pun hampir tak cukup, kalau kuat layan Youtube!

Oleh kerana betapa murahnya rujukan ni. Tiada apa yang anda akan rugi mendapatkannya. Ini akan menjimatkan duit anda. Simpan duit lebih tu buat kawin. Tak pon utk beli phone model baharu yang jadi idaman kalbu. Merecik hawau ko..

8) Dan lagi hawau..

Disebabkan kemurahan rujukan temuduga kerja kerajaan ni juga. Anda hanya perlu laburkan beberapa ringgit sahaja sebagai modal untuk meningkatkan peluang memperolehi masa depan yang bergemerlapan.

Kalau dapat kerja kelak, ratusan ribu pulangannya seumur hidup. Simpanan KWSP lagi la jangan cerita. Honda Civic yg ada lubang utk angin lalu kat tepi tu dah tentu dalam genggaman. Lagi la merecik! Peerrgh, inilah pelaburan terbaik yang pernah anda lakukan.

Sempat ke pos buku ni?

Panduan soalan temuduga kerja kerajaan ini BUKAN BUKU. Tiada pengeposan barang berlaku (tambah-tambah lagi dalam musim COVID ni) dah la banyak tempat PKPD / PKPB. Rujukan ini adalah eBook dalam versi download (format PDF).

Anda akan diberikan akses ke laman download untuk download semua komponen selepas bayaran diselesaikan. Biasanya proses ni memakan masa kurang daripada 2 jam (kalau anda beli menggunakan billpliz / online banking). Jadi tak perlu lagi tunggu J&T atau Ninja Van datang ke rumah.

Cara ni lebih cepat untuk anda mula study!

Beberapa FAQ Mengenai Pembantu Laut A19

Tugas Pembantu Laut A19

Seorang Pembantu Laut A19 adalah bertanggungjawab:

Membantu melicinkan perjalanan urusan pendaftaran dan keselamatan kapal, keselamatan pelayaran, hal ehwal pelaut dan pelabuhan, latihan teknikal maritim, projek-projek pembangunan serta membantu dalam membuat kajian dan penilaian terhadap konvensyen-konvensyen antarabangsa dan perundangan laut.

Gaji Pembantu Laut A19

Basic gaji Pembantu Laut A19 ialah RM1,360.00. Ini belum termasuk elaun-elaun.

Demikianlah perkongian kami mengenai tips dan beberapa contoh soalan temuduga Pembantu Laut A19 untuk kali ini.

Diharapkan panduan menghadapai sesi temuduga Pembantu Laut Gred A19 ini memberikan sedikit manfaat kepada anda. Kejayaan anda adalah tanda kebanggaan dan keberkesanan blog kami.

Selamat menghadapai sesi temuduga Pembantu Laut A19 dan semoga berjaya!

Leave a Comment

error: Content is protected !!