Contoh Soalan & Jawapan Peperiksaan Pegawai Arkib S41

Kali ini, kami akan berkongsikan contoh soalan dan jawapan peperiksaan untuk jawatan Pegawai Arkib Gred S41. Sebagaimana yang sudah diuar-uarkan di laman web rasmi SPA Malaysia baru-baru ini, satu peperiksaan akan diadakan pada hari Selasa nanti. Peperiksaan ini adalah untuk menapis calon-calon yang layak untuk dipertimbangkan sebagai Pegawai Arkib S41.

Pegawai Arkib S41

Justeru itu, permintaan untuk mendapatkan panduan Peperiksaan Pegawai Arkib S41 ini juga semakin tinggi berikutan statistik calon yang gagal adalah 90% tanpa persediaan yang mantap. Hal ini kerana tujuan peperiksaan ini diadakan adalah untuk menyingkirkan calon yang terlalu ramai memohon.

Nota: Sebelum itu, bagi korang yg dapat panggilan ke ujian psikometrik Pegawai Arkib S41 ambilan di Jabatan Arkib Negara Malaysia pada kali ini. Rezeki tu. Jangan sia-siakan peluang yg diberi. Buat persediaan sebaik mungkin! Bahan-bahan ulangkaji utk ujian psikometrik ni boleh diperolehi di contoh soalan ujian psikometrik Pegawai Arkib S41.

Oleh sebab itu, pihak InfoKerjaya berbesar hati untuk berkongsikan panduan dan koleksi soalan-soalan peperiksaan daripada peperiksaan yang terdahulu supaya anda tidak terkejut dengan jenis soalan yang bakal dikemukakan nanti.

Saingan antara calon semakin tinggi saban tahun, hal ini tidak boleh dinafikan lagi. Terutamanya disebabkan faktor graduan yang menamatkan pengajian tiap tahun di samping graduan sedia ada yang belum lagi mendapat kerja. Jadi calon haruslah lulus dengan cemerlang bagi melayakkan anda menjawat jawatan Pegawai Arkib S41 ini nanti.

Kenapa Ramai Calon SPA Yang Masih Gagal?

Seperti mana yang dimaklumkan sebentar tadi, analisis statistik calon yang gagal setiap tahun adalah sangat tinggi kerana tiada persediaan awal seperti ini. Mungkin ada di antara pembaca yang memandang remeh tentang persediaan awal seperti mengambil peperiksaan di zaman persekolahan lepas, tapi percayalah persediaan inilah yang akan membantu anda ketika menjawab soalan-soalan yang dikemukakan nanti.

Secara ringkas dan padat, jenis soalan bagi peperiksaan Pegawai Arkib Gred S41 ini tidaklah banyak bezanya dari segi format kecuali skop soalan yang ditujukan yang berlainan. Berikut adalah skop yang akan disoal:

Seksyen A : Pengetahuan Am

Seksyen B : Daya Menyelesaikan Masalah

Seksyen C : Karangan Esei Bahasa Melayu

Seksyen D : Karangan Esei Bahasa Inggeris

Contoh Soalan & Jawapan Peperiksaan Pegawai Arkib S41

Seksyen A (Pengetahuan Am)

Masa diperuntukkan: 40 minit

Jumlah Soalan : 50 soalan

Soalan pada seksyen ini lebih memfokus kepada soalan berkaitan pengetahuan am dimana akan calon diuji berdasarkan soalan yang bersifat global.

Antara berikut, negara apakah yang memenangi Sukan Olimpik 2012?

A) Jepun

B) China

C) Amerika Syarikat

D) Soviet

Seksyen B (Daya Menyelesaikan Masalah)

Masa diperuntukkan : 45 minit

Jumlah Soalan : 40 soalan

Seksyen B ini pula direka khusus bagi menguji tahap kreativiti, matematikal dan logikal fikiran calon dalam menyelesaikan sesuatu masalah dalam sesuatu situasi. Soalan yang ditanya tampak mudah tapi agak mengelirukan bagi sesetengah calon.

Contoh Soalan Seksyen B Pegawai Arkib S41 (i)

Soalan di atas dan di bawah memerlukan calon berfikir di luar kotak pemikiran biasa manusia dan anda dinasihatkan agar tidak mengharapkan soalan mudah kerana seperti yang dinyatakan di awal-awal tadi, tujuan peperiksaan ini diadakan adalah untuk menyingkirkan seberapa ramai calon yang boleh terutamanya yang kurang cemerlang.

Sekyen C (Karangan Esei Bahasa Melayu) Seksyen C mungkin tampak lebih mudah berbanding seksyen yang lain kerana anda boleh melontarkan segala idea-idea bernas mengikut kreativiti penulisan anda sendiri. Contoh soalan esei Bahasa Melayu:

Contoh Soalan Seksyen C Pegawai Arkib S41

Tetapi harus diingat, teknik penulisan dan format penulisan juga haruslah menepati ciri-ciri yang diinginkan pihak SPA sendiri. Pada tahap ini, calon akan diuji untuk melihat sejauh mana penulisan anda itu menggambarkan kebolehan anda berfikir dengan tersusun dan kritis jika menghadapi sesuatu situasi yang berbeza nanti. Seksyen D (Karangan Esei Bahasa Inggeris) Seperti mana soalan karangan esei Bahasa Melayu di seksyen C, apa yang membezakan di seksyen D ialah bahasa yang digunakan iaitu Bahasa Inggeris. Kami percaya, sebagai seorang graduan anda sudah pasti punya pengetahuan asas dalam penulisan esei Berbahasa Inggeris. Ulasan anda haruslah mantap dari segi isi dan penggunaann tatabahasa yang betul. Contoh soalan esei Bahasa Inggeris:

Dapatkan Panduan dan Koleksi Soalan Peperiksaan Pegawai Arkib S41

Untuk menjawab soalan-soalan di kesemua seksyen ini dengan baik, calon disarankan untuk mendapatkan panduan yang akan dikeluarkan oleh pihak InfoKerjaya.

Di atas permintaan calon dan sudah terbukti oleh calon yang terdahulu berjaya lulus dengan jayanya. Segalanya lengkap dari panduan khas, jenis soalan hinggalah kepada skop soalan yang bakal dikemukakan kepada calon.

Ia turut dilengkapi dengan skema jawapan yang tepat bagi memudahkan anda membuat rujukan dan ulangkaji. InsyaAllah, anda akan dapat membiasakan diri dengan jenis soalan apabila menjelang peperiksaan sebenar Pegawai Arkib S41 nanti.

Daripada maklum balas yang kami terima dan daripada pengalaman kami sendiri dengan pihak InfoKerjaya, mereka tidak pernah mengecewakan calon. Bahkan, ramai yang berterima kasih di atas panduan yang diberikan. Berbekalkan koleksi soalan dan skema jawapan yang disediakan nanti, calon seharusnya dapat menjawab soalan dengan lebih mudah kerana skop soalan yang bakal diutarakan biasanya tidak banyak berbeza saban tahun.

Oleh itu, set ulangkaji koleksi soalan yang disediakan oleh pihak InfoKerjaya tentunya sangat membantu anda.

Bagaimana Cara Untuk Mendapatkan Panduan Ini?

Sebagaimana yang telah dihebahkan oleh pihak Infokerjaya sebelum ini, jualan panduan ini akan dibuka selama 6 hari sahaja bermula 25 Mac hingga 30 Mac 2014. Iya, cuma 6 hari sahaja.

Tidak lebih dan tidak kurang. Siapa cepat, dia dapat. Daripada pengalaman jualan yang terdahulu, ramai yang berasa sesal kerana tidak mendapatkan panduan ini pada permulaan jualan disebabkan jumlah kuota dan tarikh penjualan sudah ditutup.

Jadi, calon amatlah digalakkan untuk menjadi pembeli yang terawal supaya tidak terlepas seperti calon-calon yang terdahulu.

Dapatkan Panduan dan Contoh Soalan Peperiksaan Pegawai Arkib S41!

P/s: Menjadi yang terawal bukan saja memberi anda peluang untuk mendapatkan panduan ini, tetapi memberi lebih masa kepada anda untuk mengulangkaji semua soalan dengan lebih fokus.

Faedah dan Manfaat Panduan Ini

Berdasarkan respon daripada calon terdahulu, nampaknya mereka sangat berpuas hati dengan isi kandungan yang disediakan oleh pihak Infokerjaya yang serba lengkap dari segi jenis soalan dan skema jawapan yang tepat.

Arasnya dikatakan agak mirip dengan soalan peperiksaan yang sebenar! Sehingga kini, belum ada lagi panduan selengkap yang disediakan oleh pihak Infokerjaya ini kerana team InfoKerjaya memang sudah lama berada dalam pasaran dan telah membantu ramai calon lulus peperiksaan SPA sejak tahun 2009 lagi.

Dengan kawalan mutu dari segi jumlah jualan, kualiti panduan dan masa yang singkat, pihak infoKerjaya sentiasa mengemaskini panduan tersebut dari semasa ke semasa mengikut kesesuaian format peperiksaan yang paling terkini. Jika anda merupakan calon peperiksaan bagi Pegawai Arkib Gred S41, panduan ini memang berguna untuk anda nanti.

Mula biasakan diri dengan koleksi soalan dan jawapan sedari awal. InsyaAllah, kejayaan itu adalah untuk orang yang rajin berusaha. Jadilah yang terawal untuk dapatkan panduan ini sebelum terlambat dan peluang tertutup.

Leave a Comment

error: Content is protected !!