Soalan Temuduga Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29

Masih tercari-cari rujukan contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29 ambilan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang yg bagus untuk digunakan sebelum hadir sesi iv kelolaan SPA pada 29 Mac 2021 – 01 April 2021 ini? Teruskan membaca jika jawapan anda adalah ya. Kerana di bawah kami kongsikan beberapa contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29. Siapa tahu, mungkin perkongsian ini bakal mengubah masa depan anda!

Contoh Soalan Temuduga Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29

Awal pertemuan, terlebih dahulu tahniah kami ucapkan. Ini sudah tentu salah satu daripada rangka usaha anda untuk membuat persediaan menghadapi hari temuduga nanti bukan?

Oh, ya.. Sementara itu, bagi yg terlibat dengan sesi temuduga Pegawai Teknologi Makanan C41 bagi ambilan Kementerian Kesihatan Malaysia pada 16 Mac 2022 – 31 Mac 2022 ini. Persediaan secukupnya harus dibuat sebelum hadir. Beberapa contoh soalan temuduga dan bahan ulangkaji boleh anda dapatkan di soalan temuduga Pegawai Teknologi Makanan C41 ini.

Baca : Panduan temuduga Pembantu Pendaftaran KP19

Permohonan jawatan kosong Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29

Sekiranya ingin memohon jawatan Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29 secara rasmi di sektor awam, permohonan boleh dilakukan melalui borang SPA9 di Portal SPA9. Permohonan jawatan kososng Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29 adalah terbuka sepanjang masa dan perlu dibuat secara atas talian atau secara maya atau online.

Harus diingat, tempoh sahlaku permohonan bagi calon baru yang telah memohon melalui Borang Permohonan Pekerjaan Dalam Perkhidmatan Awam (SPA8i) adalah satu tahun. Calon dikehendaki mengisi semula permohonan selepas tempoh tersebut.

Syarat lantikan dan kelayakan Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29

Calon lantikan terus hendaklah mempunyai :

Kewarganegaraan Malaysia;

Umur 18 tahun atau lebih;

Dan

Diploma dalam bidang teknologi makanan atau bidang berkaitan yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. Gaji Permulaan pada Gred C29 : RM1,858.12).

Dan

Memiliki Kepujian (tidak kurang daripada Gred C) dalam Bahasa Melayu pada tahap Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau Sijil Vokasional Malaysia (SVM).

Jadual gaji Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29

Berikut adalah jadual gaji minimum-maksimum serta kadar kenaikan gaji tahunan bagi seorang Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29;

Gaji minimum – RM1,505.00

Gaji maksimum – RM5,696.00

KGT – RM145.00

*Di samping elaun-elaun dan imbuhan-imbuhan lain yang seorang penjawat jawatan Penolong Pegawai Teknologi Makanan layak terima.

Penempatan Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29

Sedikit sorotan, anda sebagai calon temuduga Penolong Pegawai Teknologi Makanan Gred C29 pasti sedia maklum bahawasanya calon yang akan dilantik ke jawatan ini akan ditempatkan di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia atau mana-mana agensi di bawahnya.

Sebelum membaca perkongsian ini dengan lebih lanjut, suka kami tegaskan bahawa situasi temuduga setiap orang atau calon adalah unik. Ini bermakna, tidak ada dua orang calon yang akan disoal dengan pertanyaan yang serupa 100%. Pasti ada perbezaan. Kalau tidak banyak, sikit pasti ada.

Sebab itulah, jangan hairan jika ada antara calon yang berada di bilik temuduga lebih daripada 15 minit manakala yang lain pula kurang daripada 5 minit! Oleh kerana itu, adalah suatu perkara yang mustahil untuk kami dapat kongsikan apakah soalan yang bakal ditanya kepada anda dengan tepat. Perkara itu hanya Tuhan yang maha Esa saja yang tahu.

Baik. Dengan perkara itu anda sudah fahami, maka kita akan teruskan. Berikut merupakan tips panduan temuduga Penolong Pegawai Teknologi Makanan Gred C29:

Deskripsi tugas Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29

1. Paling lazim, biasanya kami akan mengesyorkan anda membaca dan menghafal deksripsi tugas sebagai seorang Penolong Pegawai Teknologi Makanan Gred C29.

Kenapa? Kerana jarang-jarang sekali mana-mana calon tidak diajukan dengan soalan yang kerap ditanya ini. Sediakan diri anda dengan jawapan yang paling baik anda boleh perolehi (tidak kiralah dari mana pun sumbernya).

Contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29 (soalan bonus)

2. Tahukah anda, bahawa terdapat satu soalan bonus dalam setiap temuduga? Apakah soalan tersebut? Soalan ini tidak pernah terlupa untuk panel penemuduga ajukan. Iaitu mereka akan meminta anda memperkenalkan diri. Sila sediakanlah skrip jawapan yang paling bernas anda boleh buat mengenai diri anda dan hafal.

Hanya bentuk soalannya sahaja yang dioleh dengan cara yang berbeza oleh panel yang berlainan. Misalnya, ada panel yang bertanya seperti ini – ‘Beritahu kami nama, no kad pengenalan, mak abah asal daripada mana, alamat semasa, tahun bila awak ambil SPM dan juga keputusan bagi setiap subjek yang awak ambil?’. Huh.. memang jenuh la nak jawab panjang lebar macam tu kan.

Contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29 (berkaitan pengalaman kerja)

3. Bersiap sedia juga dengan soalan berkaitan pengalaman kerja. Ini biasanya menjadi keutamaan panel terutama untuk jawatan yang melibatkan calon berkelayakan diploma atau ijazah. Kerana ia melibatkan kebolehan anda melakukan kerja kelak apabila dilantik ke jawatan Penolong Pegawai Teknologi Makanan Gred C29. Boleh jadi soalannya berbunyi – ‘Apakah jawatan awak sekarang dan apa tugas yang awak buat?’ atau ‘Apa yang sedang awak lakukan sekarang?’.

Tips: Untuk soalan ini, penekanan harus anda berikan kepada tugas-tugas yang anda lakukan. Senaraikan semua tugas dari penting-penting sehingga yang remeh-temeh. Kalau boleh cakaplah sebanyak yang anda mahu sampai panel mencelah.

Contoh Soalan Temuduga Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29 (soalan popular)

4. Berikut kami senaraikan beberapa soalan popular lain yang berkemungkinan akan ditanya dalam temuduga Penolong Pegawai Teknologi Makanan Gred C29. InsyaAllah ada di antaranya mungkin keluar. Carilah jawapan terbaik dan hafal:

  1. Siapakah Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia sekarang?
  2. Siapakah menteri yang menerajui kementerian tersebut ketika ini?
  3. Namakan timbalan kepada beliau?
  4. Nyatakan agensi-agensi lain yang turut terlibat di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia?
  5. Apakah tugas Kementerian Kesihatan Malaysia?
  6. Sebutkan motto Kementerian Kesihatan Malaysia dan apakah warna rasmi bagi Kementerian Kesihatan Malaysia?
  7. Apa pendapat awak tentang Klinik 1Malaysia?
  8. Ebola Viral Disease atau EVD menjadi isu yang berlegar dalam masyarakat kita baru-baru ini. Bagaimana EVD berjangkit dan apa pula langkah pencegahan yang wajar diambil?
  9. Kementerian Kesihatan Malaysia sedang menjalankan kempen berkaitan Denggi. Apa yang anda tahu mengenainya?
  10. Berikan beberapa maklumat yang anda tahu mengenai H7N9.

Tips tambahan: Jangan terhad mencari maklumat setakat untuk mencari jawapan soalan (a)-(j) saja. Luaskan bacaan dan rajin-rajinlah bertanya kepada mereka yang punya pengalaman ditemuduga untuk jawatan Penolong Pegawai Teknologi Makanan Gred C29.

5. Kita tidak tahu apakah nasib yang bakal menimpa, adakalanya panel akan mengajukan soalan jenis provokasi misalnya – ‘kami rasa awak kurang sesuai untuk jawatan ini’.

Tips Penting: Soalan jenis ini memerangkap paling ramai calon. Nasihat kami, jangan cepat melenting, jangan cepat membuat andaian, juga jangan terlalu cepat mengalah dan menjadi kurang bermotivasi. Boleh jadi panel ingin melihat sejauh mana kematangan anda dalam menghadapi situasi menekan. Siapkan diri dengan jawapan bagi soalan jenis ini. Seperti biasa, sediakan skrip jawapan yang baik dan hafal. Adalah lebih baik menjangkakan perkara buruk berlaku dan kita sudah pun bersiap sedia menghadapinya.

Contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29 (pengetahuan am)

6. Ada masanya, panel penemuduga ingin mengetahui sejauh mana pengetahuan am anda. Kadang-kadang hanya sekadar untuk berbual kosong tetapi dengan tujuan tertentu. Macamana kalau perkara pertama yang keluar daripada mulut panel selepas anda duduk di kerusi dalam bilik temuduga ialah – ‘Siapa menang bola semalam ya?’. Kelu kita jadinya kalau tak tahu. Sila sediakan diri anda dengan pengetahuan am termasuklah:

  1. Isu politik semasa dalam dan luar negara
  2. Perkembangan sukan
  3. Isu hangat yang sedang heboh diperkatakan
  4. Isu berkaitan pemakanan dan kesihatan

Lagi Tips Penting: Sekiranya soalan politik diajukan adalah mengenai sokongan anda kepada siapa, katakan saja – ‘saya menyokong kerajaan sedia ada’.

Contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29 (soalan jenis teknikal jawatan)

7. Sediakan diri anda untuk menghadapi soalan-soalan berbentuk teknikal yang melibatkan tugas Penolong Pegawai Teknologi Makanan Gred C29 seperti berikut:

a) Pengetahuan dalam polisi dan prosedur kerja: perkhidmatan sajian makanan, pengurusan perolehan, pengurusan pengesahan dan pengurusan masa.

b) Kawalan sumber: Perlaksanaan inventori dan Mengesan kebarangkalian berlaku kerosakan/kemalangan.

c) Kebolehan mengawal kualiti: menjalankan kajian kualiti/ kepuasan pelanggan, tindakan penambahbaaikan dan tindakan susulan menyelesai masalah/ isu berbangkit .

Penguasaan bahasa Inggeris

8. Selain daripada yang telah diterangkan di atas, satu lagi yang turut tidak kurang pentingnya ialah meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris. Kami hampir pasti temuduga untuk jawatan sebagai Penolong Pegawai Teknologi Makanan Gred C29 ini melibatkan sekurang-kurangnya satu soalan dalam bahasa Inggeris.

Anda pun tahu undang-undangnya, ‘panel penemuduga tanya dalam Bahasa Melayu jawab dengan Bahasa Melayu yang amat baik’, ‘panel penemuduga tanya dalam Bahasa Inggeris jawab dengan Bahasa Inggeris yang fasih’.

Rujukan temuduga Kerja Kerajaan

9. Bagi mereka yang pertama kali menduduki sesi temuduga untuk sektor awam, pasti belum tahu apakah situasi yang berlaku dan bagaimana menanganinya. Anda amat patut dan mesti memiliki panduan menduduki temuduga di bawah untuk kemudahan anda.

Rujukan contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29

Tapi, Kenapa Saya Kena Dapatkan Rujukan Ni?

Ada lapan sebab kenapa anda kena dapatkan rujukan temuduga kerja kerajaan ini sekarang juga. Ada diterangkan di bawah. Nombor 3 tu adalah yg paling mustahak!

1) Anda jadi insan mulia

Untuk makluman, sebahagian daripada hasil jualan rujukan contoh soalan temuduga ini akan disalurkan ke dana atau tabung bantuan mangsa-mangsa banjir, gempa dan mangsa peperangan serta pelarian.

Disebabkan itu, andai anda gagal sekalipun dalam sesi temuduga Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29, anda tak gagal total. Sekurang-kurangnya anda berjaya membantu saudara-saudara kita yg sedang diuji oleh malapetaka dan musibah dan amat-amat memerlukan pertolongan anda pada saat ini.

2) Hati jadi riang gembira

Nota ringkas & padat dlm rujukan contoh soalan temuduga kerajaan ni akan menjimatkan tenaga anda. Tak perlu berlari seluruh Internet cari bahan utk menghadiri temuduga kerja kerajaan yg betul. Tak perlu berjam-jam mengadap skrin. Mata tak letih. Pikiran pon tak kusut. Hati pon jadi riang gembira di hari raya. Haha..

3) Anda dibimbing oleh panel penemuduga sendiri

Rujukan contoh soalan temuduga kerajaan ini ditulis oleh Puan Jud Jamil.

Siapakah beliau?

Puan Jud telah berkhidmat sebagai Ketua Unit Sumber Manusia di salah sebuah agensi kerajaan sejak 8 tahun yang lalu. Beliau terlibat secara langsung dalam proses temuduga jawatan kosong serta kerap menjadi panel temuduga.

Anda rasa?

4) Lebih masa main COC

Anda jangan acah-acah tak bersalah. Anda kaki game kan? Takut masa bermain game terganggu? Boleh. Tiada masalah. Anda grab jer rujukan contoh soalan temuduga (yg sesuai digunakan oleh calon temuduga Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29) ni. Pastu baca nota-nota tu. Habis ceta.

Tinggal tunggu masa exam je sampai. Sementara tu, ada lebih masa terluang utk layan PUBG, ML, COC dll. Jom.. streaming sampai pagi!

5) Guna pengalaman 13 tahun kami sepenuhnya

Contoh soalan temuduga dan skema jawapan temuduga yg diberikan akan membiasakan anda dengan format sebenar temuduga kerajaan. Bukan soalan bocor. Bukan soalan ramalan. Bukan sama sekali. Tetapi jenis soalan temuduga yang hampir sama.

Anda pinjam dan guna semaksimumnya pengalaman kami selama 13 tahun (semenjak 2008) meneliti dan mengkaji soalan-soalan temuduga kerajaan.

6) Memudahkan hidup anda

Skema cara menjawab soalan temuduga dalam rujukan ini ada disediakan. Paling senang, anda hafal jer caranya. Tapi tgk nasib juga la. Kalau kebetulan soalan temuduga tu yang diajukan semasa iv nanti. Memang kacang goreng la kan..

7) Boleh simpan duit lebih (untuk kawin)

Rujukan contoh soalan temuduga ni murah giler. Cuma RM30 sahaja! Apa yang anda boleh dapat dengan RM30 pada masa ini? Tiada apa sangat. Bahkan, utk topup data sebulan pun hampir tak cukup, kalau kuat layan Youtube!

Oleh kerana betapa murahnya rujukan ni. Tiada apa yang anda akan rugi mendapatkannya. Malah, ini akan menjimatkan duit anda. Simpan duit lebih tu buat kawin. Tak pon utk beli phone model baharu yang jadi idaman kalbu. Merecik hawau ko..

8) Dan lagi hawau..

Disebabkan kemurahan rujukan temuduga kerja kerajaan ni juga. Anda hanya perlu laburkan beberapa ringgit sahaja sebagai modal untuk meningkatkan peluang memperolehi masa depan yang bergemerlapan.

Kalau dapat kerja kelak, ratusan ribu pulangannya seumur hidup. Simpanan KWSP lagi la jangan cerita. Honda Civic yg ada lubang utk angin lalu kat tepi tu dah tentu dalam genggaman. Lagi la merecik! Peerrgh, inilah pelaburan terbaik yang pernah anda lakukan.

Sempat ke pos buku ni?

Panduan soalan temuduga kerja kerajaan ini BUKAN BUKU. Tiada pengeposan barang berlaku (tambah-tambah lagi dalam musim COVID ni) dah la banyak tempat PKPD / PKPB. Rujukan ini adalah eBook dalam versi download (format PDF).

Anda akan diberikan akses ke laman download untuk download semua komponen selepas bayaran diselesaikan. Biasanya proses ni memakan masa kurang daripada 2 jam (kalau anda beli menggunakan billpliz / online banking). Jadi tak perlu lagi tunggu J&T atau Ninja Van datang ke rumah.

Cara ni lebih cepat untuk anda mula study!

Beberapa FAQ Mengenai Penolong Pegawai Teknologi Makanan Gred C29

Tugas Penolong Pegawai Teknologi Makanan Gred C29

Seorang Penolong Pegawai Teknologi Makanan Gred C29 adalah bertanggungjawab:

Menjalankan analisis mikrobiologi dan kimia ke atas contoh-contoh makanan, penyediaan bahan-bahan kimia dan peralatan serta menyediakan laporan-laporan analisis kajian makmal.

Gaji Penolong Pegawai Teknologi Makanan Gred C29

Basic gaji Penolong Pegawai Teknologi Makanan Gred C29 ialah RM1,505.00. Apa yg best-nya, itu belum termasuk elaun-elaun lain lagi.

Demikianlah perkongian kami mengenai tips dan beberapa contoh soalan temuduga Pegawai Teknologi Makanan Gred C29 untuk kali ini.

Selamat menduduki temuduga Penolong Pegawai Teknologi Makanan Gred C29 daripada kami dan semoga berjaya!

Leave a Comment

error: Content is protected !!