Soalan Temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29

Masih tercari-cari rujukan contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29 yg bagus untuk digunakan sebelum hadir sesi iv kelolaan SPA pada 10 Januari 2023 – 20 Januari 2023 ini untuk ambilan di Jabatan Peguam Negara, Mahkamah Persekutuan Malaysia dan Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang? Teruskan membaca jika jawapan anda adalah ya. Kerana di bawah kami kongsikan beberapa contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29. Siapa tahu, mungkin perkongsian ini bakal mengubah masa depan anda!

Contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29

Sebelum itu, bagi anda yg dipanggil ke sesi ujian psikometrik Penolong Pegawai Undang-Undang L29 untuk ambilan di Jabatan Peguam Negara, Mahkamah Persekutuan Malaysia dan Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang pada 24 November 2022 ini. Persediaan secukupnya harus dibuat sebelum hadir. Bahan ulangkaji dan latih tubi boleh anda dapatkan di contoh soalan ujian psikometrik Penolong Pegawai Undang-Undang L29 ini.

Awal pertemuan, tahniah kami ucapkan. Ini tentunya salah satu daripada rangka usaha anda untuk bersedia menghadapi hari temuduga. Jika anda baru pertama kali sampai ke sini, ketahuilah bahawasanya kami adalah sebuah blog kerjaya yang berkongsikan iklan-klan jawatan kosong dari seluruh negara. Di samping selalu berkongsi tips kerjaya misalnya panduan temuduga jawatan yang sedang anda baca ini.

Baca : panduan temuduga Pembantu Kesatria S19

Sedikit imbasan, anda sebagai calon temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29 pasti sedia maklum bahawasanya calon yang akan dilantik ke jawatan ini akan ditempatkan di Pejabat Ketua pendaftar Mahkamah Persekutuan, Jabatan Perdana Menteri atau Jabatan Peguam Negara.

Semakan panggilan temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29

  • Penolong Pegawai Undang-Undang Gred L29
    (Jabatan Peguam Negara, Mahkamah Persekutuan Malaysia dan Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang)
    [Tarikh Temu Duga: 10 Januari 2023 – 20 Januari 2023]

Jadual gaji Penolong Pegawai Undang-Undang Gred L29

Berikut adalah jadual gaji minimum-maksimum serta kadar kenaikan gaji tahunan bagi seorang Penolong Pegawai Undang-Undang L29;

Gaji minimum – RM1,773.00

Gaji maksimum – RM5,674.00

KGT – RM145.00

*Di samping elaun-elaun dan imbuhan-imbuhan lain yang seorang penjawat jawatan Penolong Pegawai Undang-Undang Makanan layak terima.

Syarat lantikan dan kelayakan Penolong Pegawai Undang-Undang L29

Calon lantikan terus hendaklah mempunyai :

Kewarganegaraan Malaysia;

Umur 18 tahun atau lebih;

Dan

Diploma dalam bidang pentadbiran awam yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. (Gaji Permulaan pada Gred L29 : RM1,773.00);

Atau

Diploma undang-undang yang diiktiraf oleh Kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diktiraf setaraf dengannya. (Gaji permulaan ialah pada Gred L29 : RM1,847.86).

Dan

Memiliki Kepujian (tidak kurang daripada Gred C) dalam Bahasa Melayu pada tahap Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau Sijil Vokasional Malaysia (SVM).

Baca : panduan temuduga Pegawai Meteorologi C41

Situasi setiap calon adalah unik

Sebelum membaca lebih lanjut, ingin kami tegaskan bahawa situasi temuduga setiap orang atau calon adalah unik. Ini bermakna, tidak ada dua orang calon yang akan disoal dengan pertanyaan yang serupa 100%. Pasti ada perbezaan. Kalau tidak banyak, sikit pasti ada.

Sebab itulah, jangan hairan jika ada antara calon yang berada di bilik temuduga lebih daripada 25 minit manakala yang lain pula kurang daripada 7 minit! Jadi adalah suatu perkara yang mustahil untuk kami mampu kongsikan apakah soalan yang bakal ditanya kepada anda dengan tepat. Perkara itu hanya Tuhan yang maha Esa saja yang tahu. Baik. Dengan perkara itu anda sudah faham, maka kita teruskan. Berikut merupakan tips panduan temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29:

Soalan Temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29 (berkaitan deskripsi tugas)

1. Paling lazim, biasanya kami akan mengesyorkan anda membaca dan menghafal deksripsi tugas sebagai seorang Penolong Pegawai Undang-Undang L29. Kenapa? Jarang-jarang sekali calon tidak diajukan dengan soalan popular ini. Jadi sediakan diri anda dengan jawapan yang paling baik anda karang atau boleh perolehi.

Soalan Temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29 (soalan bonus)

2. Satu lagi soalan bonus daripada panel penemuduga ialah meminta anda memperkenalkan diri. Kenapa bonus? Belum pernah temuduga dijalankan tanpa soalan ini. InsyaAllah inilah soalan jarang tidak diajukan. Sediakanlah skrip jawapan yang paling bernas anda boleh buat dan hafal. Hanya bentuk soalannya sahaja yang dioleh dengan cara yang berbeza oleh panel yang berlainan. Misalnya, ada panel yang bertanya seperti ini – ‘Sila kenalkan diri awak’. Soalan dia pendek. Tapi jawapan yang diberi harus berhati-hati.

3. Bersiap sedia juga dengan soalan berkaitan pengalaman kerja. Ini biasanya menjadi keutamaan panel kerana ia melibatkan kebolehan anda melakukan kerja kelak apabila dilantik ke jawatan Penolong Pegawai Undang-Undang L29. Boleh jadi soalannya berbunyi – ‘Apakah jawatan awak sekarang dan apa tugas yang awak buat’ atau ‘Apa yang sedang awak lakukan sekarang’.

Tips: Untuk soalan jenis ini, penekanan harus anda berikan kepada tugas-tugas yang anda lakukan. Senaraikan semua tugas dari penting-penting sehingga yang remeh-temeh.

Contoh Soalan Temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29 (berkenaan kementerian / jabatan)

4. Berikut kami senaraikan beberapa Contoh Soalan Temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29. Carilah jawapannya dan hafal dengan baik:

  1. Siapakah Peguam Negara sekarang?
  2. Namakan timbalan kepada beliau?
  3. Nyatakan peranan dan tanggungjawab Jabatan Penguam Negara?
  4. Boleh berikan beberapa fungsi Jabatan Penguam Negara?
  5. Sebutkan motto Jabatan Penguam Negara Malaysia
  6. Apakah warna rasmi bagi Jabatan Penguam Negara Malaysia?

Tips tambahan: Jangan terhad mencari maklumat setakat untuk mencari jawapan soalan (a)-(e) saja. Luaskan bacaan dan rajin-rajinlah bertanya kepada mereka yang punya pengalaman ditemuduga untuk jawatan Penolong Pegawai Undang-Undang L29.

Contoh Soalan Temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29 (jenis provokasi)

5. Adakalanya, panel akan mengajukan soalan jenis provokasi misalnya – ‘kami rasa awak kurang sesuai untuk jawatan ini’.

Tips: Soalan jenis ini memerangkap paling ramai calon. Jangan cepat melenting dan jangan cepat membuat andaian. Juga jangan terlalu cepat mengalah dan menjadi kurang bermotivasi. Boleh jadi panel ingin melihat sejauh mana kematangan anda dalam menghadapi situasi menekan. Siapkan diri dengan soalan jenis ini. Seperti biasa, sediakan skrip jawapan yang baik dan hafal. Lebih baik menjangkakan perkara buruk dan kita sudah pun bersiap sedia.

Contoh Soalan Temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29 (jenis pengetahuan am)

6. Tidak terkecuali, ada masanya panel penemuduga ingin mengetahui sejauh mana pengetahuan am anda. Macamana kalau perkara pertama yang keluar daripada mulut panel ialah – ‘Siapa menang bola semalam ya?’. Kelu kita jadinya. Sila sediakan diri anda dengan pengetahuan am termasuklah:

a) Isu politik semasa dalam dan luar negara

b) Perkembangan sukan

c) Isu hangat yang sedang heboh diperkatakan

Tips: Sekiranya soalan politik diajukan adalah mengenai sokongan anda kepada pihak mana, katakan saja – ‘saya menyokong kerajaan sedia ada’.

Contoh Soalan Temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29 (jenis teknikal)

7. Sediakan diri anda untuk menghadapi soalan-soalan berbentuk teknikal yang melibatkan tugas Penolong Pegawai Undang-Undang L29 seperti berikut:

a) Perlembagaan Persekutuan: Hak Asasi, National Council For Local Government dan Perkhidmatan Awam.

b) Undang-Undang Kerajaan Tempatan:  Akta Kerajaan Tempatan 1976, Akta Jalan, Parit & Bangunan 1974, Semua Undang-Undang Kecil di bawah akta kerajaan tempatan dan akta jalan, parit dan bangunan, dan  Semua Undang-Undang Kecil Kerajaan Tempatan.

c)  Undang-Undang Umum: Undang-Undang Had Masa dan Pentafsiran.

d)  Pendakwaan / Mahkamah: Penelitian Kertas Siasatan, Penyediaan Pertuduhan dan Pengurusan Pendakwaan (sebelum pendakwaan).

e) Sivil: Perlaksanaan penghakiman, jualan lelongan awam dan penyitaan dan Tindakan oleh dan terhadap Pihak-pihak Terlibat Dalam Sivil.

8. Selain itu, satu lagi yang turut tidak kurang pentingnya ialah meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris anda. Kami hampir pasti temuduga untuk jawatan sebagai Penolong Pegawai Undang-Undang L29 ini melibatkan beberapa soalan dalam bahasa Inggeris. Anda pun tahu undang-undangnya, panel penemuduga tanya dalam Bahasa Melayu jawab dengan Bahasa Melayu yang amat baik, panel penemuduga tanya dalam Bahasa Inggeris jawab dengan Bahasa Inggeris yang fasih.

Rujukan Tambahan Temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29

9. Bagi mereka yang pertama kali menduduki sesi temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29, pasti belum tahu apakah situasi yang berlaku dan bagaimana menanganinya. Anda patut dan harus memiliki panduan menduduki temuduga di bawah dengan segera untuk kemudahan anda.

Rujukan contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29

Panduan ini  amat sesuai untuk dimanfaatkan calon-calon temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29) dan boleh digunakanpakai untuk semua jenis jawatan kerajaan yang dipohon. Anda mesti mendapatkannya.

Ia sebuah pakej lengkap kerana mengandungi banyak topik mustahak kepada seorang calon temuduga seperti apakah soalan lazim yang ditanya, apakah pula skema jawapan yang sesuai, cara menangani situasi cemas ketika temuduga berlangsung, etika pemakaian yang betul dan beberapa topik penting lagi.

Atau pun,

Bagi anda yang tengah berjimat, balance tinggal beberapa puluh saja lagi dalam akaun. Boleh tengok rujukan temuduga (versi rahmah) ni. Harga memang murah tak boleh bawa bincang!

Selain itu,

Anda juga boleh baca 7 soalan temuduga kerja dan jawapan ni. Soalan temuduga yang lazim naik dalam temuduga SPA. Hafal cara menjawab yang kami berikan di sana.

Beberapa FAQ Mengenai Penolong Pegawai Undang-Undang L29

Tugas Penolong Pegawai Undang-Undang L29 Di Jabatan Peguam Negara

Seorang Penolong Pegawai Undang-Undang L29 di Jabatan Peguam Negara adalah bertanggungjawab:

1. Menemubual pelanggan dan menentukan perkhidmatan yang diperlukan serta kelayakan pelanggan untuk menerima bantuan guaman

2. Menyemak dan meluluskan draf dokumen berkaitan dengan pelanggan serta kes yang telah disediakan oleh Pembantu Tadbir

3. Menghadiri sebutan atau perbicaraan di mahkamah syariah dan mahkamah sivil apabila diarahkan oleh pengarah

4. Menyediakan laporan mingguan bagi kes-kes yang dikendalikan di mahkamah

5. Memberi khidmat nasihat guaman dalam semua perkara undang-undang

6. Lain-lain tugas yang diarahkan oleh Pengarah dari semasa ke semasa

Gaji Penolong Pegawai Undang-Undang L29

Basic gaji Penolong Pegawai Undang-Undang L29 ialah RM1,773.00.

Tugas Penolong Pegawai Undang-Undang L29 Di Mahkamah Malaysia

Seorang Penolong Pegawai Undang-Undang L29 di Mahkamah Malaysia adalah bertanggungjawab:

1. Mengendalikan permohonan-permohonan di bawah Seksyen 117 KPJ di bawah Akta Penagih Dadah (R&P) 1983 dan di bawah Akta Orang-Orang Papa 1977

2. Menerima, menyemak dan menandatangani serta merekod keputusan saman-saman trafik DBKL dan saman-saman dari pelbagai jabatan

3. Mengeluarkan waran-waran menahan, waran tangkap, waran gelidah sapina, perintah mengeluarkan dari tahanan, bon jaminan dan lain-lain

4. Mengendalikan penyata-penyata bulanan, suku tahunan, tahunan dan ad-hoc bersabit dengan semua Mahkamah Majistret Jenayah

5. Pengawasan Pendaftaran Jenayah dan Rayuan serta penyeliaan kakitangan di bawah pengendalian

Demikianlah perkongian kami mengenai tips dan beberapa contoh soalan temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29 untuk kali ini.

Selamat menduduki temuduga Penolong Pegawai Undang-Undang L29 daripada kami dan semoga berjaya!

Leave a Comment

error: Content is protected !!