Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Pegawai Sains C29 SPA/JPA

Anda dipanggil PSEE Penolong Pegawai Sains C29 pada kali ni? Sampai sekarang masih tak pasti apa nak prepare dan tengah cari-cari contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Sains C29 SPA/JPA yg bagus? Anda sedar, gagal Peperiksaan online Penolong Pegawai Sains C29 akan ‘mematikan’ peluang untuk dipanggil ke stage temuduga dan memang amat jauuuh sekali daripada menerima lantikan jawatan. Nampaknya hasrat dan cita-cita dalam hati anda itu terpaksa ditunda lagi. Hurmmm..

contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Sains C29

Tapi nanti dulu..

Nota Penting: Sebelum kita teruskan, kepada anda yg dipanggil ke sesi temuduga Penolong Pegawai Sains C29 (Sains) untuk ambilan di Agensi Nuklear Malaysia pada 22 Oktober 2023 – 26 Oktober 2023 ini. Anda boleh dapatkan bahan ulangkaji dan dan persediaan temuduga di soalan temuduga Penolong Pegawai Sains C29.

Nota Penting: Kepada anda yg terlibat dengan ujian psikometrik Penolong Pegawai Sains C29 untuk ambilan di Jabatan Perkhidmatan Veterinar pada 31 Oktober 2023 ini. Anda boleh dapatkan bahan ulangkaji dan dan lati tubi di contoh soalan ujian psikometrik Penolong Pegawai Sains C29.

Anda sudah sampai ke tempat yang betul. Tidak perlu ke mana-mana website lain lagi. Siapa tahu post ini bakal mengubah nasib dan masa depan anda! Jadi sila beri perhatian penuh dalam bacaan.

Berikut adalah makluman terkini yang sudah dikeluarkan oleh SPA.

Sila buat semakan semula nama anda untuk memastikan bahawa anda memang dipanggil menduduki exam online Penolong Pegawai Sains C29 ini.

Baca: Panduan Peperiksaan Penolong Pegawai Teknologi Maklumat F29

SEMAKAN PANGGILAN PSEE PENOLONG PEGAWAI SAINS C29

MAKLUMAN TERKINI : JADUAL PEPERIKSAAN ONLINE MEMASUKI PERKHIDMATAN AWAM (PSEE)

PENOLONG PEGAWAI SAINS GRED C29 DI AGENSI NUKLEAR MALAYSIA

TARIKH PEPERIKSAAN : 14 Ogos 2020

MASA PEPERIKSAAN : 10.00 PAGI – 11.00 PAGI

Pautan Alternatif:

http://www.spa.gov.my/web/guest/penolong-pegawai-sains-C29/

Sila layari laman web:

http://www.spa.gov.my/web/guest/senarai-penjadualan-peperiksaan/

PERHATIAN :

“Segala pemakluman terkini mengenai peperiksaan akan dipaparkan di Portal Rasmi SPA dan Laman Facebook Rasmi SPA semasa peperiksaan dijalankan. Pastikan anda tidak ketinggalan dengan maklumat mutakhir pihak SPA!”

PERUBAHAN FORMAT PSEE PENOLONG PEGAWAI SAINS C29 2020

Kalau anda perasan, tahun ini SPA telah membuat sedikit perubahan lagi terhadap format exam online.

Tidak seperti tahun-tahun lepas. Pada tahun 2020, hanya dua seksyen dijadualkan dalam peperiksaan online Penolong Pegawai Sains Gred C29. Iaitu :

  • Seksyen A – Daya menyelesaikan masalah
  • Seksyen B – Kefahaman bahasa Inggeris

Kami akan perincikan seksyen-seksyen ini kemudian. Calon layak menduduki exam online Penolong Pegawai Sains C29 sudah pasti sedang membuat persediaan. Pasti anda pun sama kan?

Calon peperiksaan Penolong Pegawai Sains C29 yang sedang mencari bacaan tambahan seperti nota padat, contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Sains C29 (serta skema jawapan) mungkin bleh mengambil peluang dalam peperiksaan kali ini dengan mendapatkan contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Sains Gred C29 yang akan kami edarkan di bawah.

Baca: contoh soalan Pembantu Tadbir (Kewangan) W19

KEKOSONGAN JAWATAN PENOLONG PEGAWAI SAINS C29

Berdasarkan iklan terkini kekosongan jawatan SPA iaitu sekitar April 2019, jumlah kekosongan Penolong Pegawai Sains C29 yang diperlukan adalah seramai 136 orang sahaja. Bagi melayakkan menyandang jawatan Penolong Pegawai Sains, calon wajib lulus terlebih dahulu dalam peperiksaan Penolong Pegawai Sains C29 yang dijalankan.

Andai calon terbabit berjaya dalam tapisan awal ini, barulah calon itu dipanggil ke temuduga. Akan tetapi, berdasarkan maklumbalas yang diterima, kebanyakan calon gagal melepasi tapisan pertama iaitu : kegagalan menjawab dengan baik soalan-soalan yang dikemukakan dalam peperiksaan online Penolong Pegawai Sains Gred C29.

Tahukah bahawa peperiksaan Penolong Pegawai Sains C29 diadakan khusus oleh pihak SPA Malaysia dengan objektif menguji kemahiran dan daya pemikiran calon mengaplikasikan informasi melalui latihan, pendidikan akademik dan pengalaman. Untuk itu, sekiranya ingin lulus dengan cemerlang anda perlu bersedia dengan sebaik mungkin. Berikut adalah cadangan persediaan awal yang boleh calon lakukan :

  • Mengetahui tugas sebagai Penolong Pegawai Sains C29 JPA
  • Mengetahui cara menjawab exam Penolong Pegawai Sains C29 SPA dengan betul
  • Melengkapkan diri dengan skema jawapan exam Penolong Pegawai Sains C29 JPA
  • Bersiap sedia dengan topik peperiksaan yang mungkin disoal
  • Membuat penyesuaian diri dengan contoh soalan exam Penolong Pegawai Sains C29 SPA

Secara basic, itulah antara persiapan yang boleh calon-calon buat. Lebih dari itu, calon exam juga boleh mendapatkan rujukan dan panduan exam Penolong Pegawai Sains C29 di bawah yang telah membantu ramai calon terdahulu.

JADI ADAKAH ANDA CALON PENOLONG PEGAWAI SAINS C29?

Calon peperiksaan Penolong Pegawai Sains C29 yang sedang mencari bacaan tambahan seperti nota padat, contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Sains C29 (serta skema jawapan) mungkin boleh mengambil peluang dalam peperiksaan kali ini dengan mendapatkan contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Sains C29 yang kami edarkan di bawah.

PROSES LANTIKAN PENOLONG PEGAWAI SAINS C29

Bagi menjawat jawatan ini, calon mesti memenuhi syarat permohonan. Menduduki dan lulus peperiksaan Penolong Pegawai Sains C29 dan melepasi tapisan temuduga. Ini adalah ringkasan proses pengambilan kakitangan awam. Proses aliran diringkaskan seperti di bawah :

Memenuhi syarat permohonan > Lulus peperiksaan > Lepas temuduga > Surat lantikan sementara

PEPERIKSAAN PENOLONG PEGAWAI SAINS C29 JPA SESI 2020

Exam online Penolong Pegawai Sains C29 merupakan peperiksaan tahap tinggi kerana mempunyai skor penilaian yang akan mengasingkan calon daripada latar akademik berbeza dan lingkungan persekitaran berlainan. Pihak kami ingin berkongsi beberapa maklumat berkaitan peperiksaan tersebut dalam entri khas ini dan bagaimana anda boleh mendapatkan panduan khas Penolong Pegawai Sains C29 nanti.

CONTOH SOALAN MATEMATIK PENOLONG PEGAWAI SAINS C29 SPA

Di dalam seksyen ini, calon dikehendaki menyelesaikan maslaah dengan menggunakan pendekatan-pendekatan di bawah :

(I) SKILL LOGIKA

Calon dikehendaki menggunakan segala pengetahuan yang ada, kemahiran berfikir serta kemahiran mengaplikasi maklumat-maklumat tersebut bagi memilih jawapan yang betul.

(II) SKILL MENGINTERPRETASI DATA

Calon akan diberi soalan jenis penyelesaian masalah yang menggunakan perangkaan atau statistik. Anda perlu membuat analisa untuk menyelesaikan masalah-masalah yang dikemukakan. Penggunaan graf, jadual dan sebagainya digalakkan agar mudah untuk calon mencari jawapan.

(III) KONSEP MATEMATIK

Konsep matematik yang perlu digunakan merangkumi (tetapi tidak terhad) kepada algebra dan geometri.

Konsep-konsep asas matematik tersebut bagaimanapun tidak melebihi Sukatan Pelajaran SPM. Oleh yang demikian, aras soalan-soalan ini dianggap sesuai untuk kesemua calon yang terlibat, tanpa mengira latar belakang akademik calon.

Baca : makluman khas untuk calon Penguasa Kastam WK41

Berikut diberikan beberapa contoh soalan daya menyelesaikan masalah Penolong Pegawai Sains C29:

1) Syarikat Gobala Jaya Sdn Bhd mengadakan majlis ulang tahun. Antara acaranya ialah cabutan bertuah. Setiap orang diberi sekali peluang untuk mencabut nombor bertuahnya daripada sebuah kotak. Kotak itu mengandungi kad-kad bernombor 10 hingga 99. Jika nombor bertuah ialah nombor yang sama digit, cari kebangkalian bahawa Murugan tidak memenangi apa-apa hadiah.

A) 0.9
B) 0.8
C) 0.7
D) 0.6

2) Hasil tambah panjang dan lebar sebuah homestay satu tingkat ialah 100 m. Homestay itu mempunyai ruang lantai sebanyak 2500 meter persegi. Apakah panjang dan lebar homestay itu?

A) panjang 50 m dan lebar 50 m
B) panjang 51 m dan lebar 52 m
C) panjang 52 m dan lebar 54 m
D) panjang 53 m dan lebar 58 m

3) Hassan dan Oswald, bila berkerja bersama, habis memasang jubin lantai sebuah bilik dalam masa 6 hari. Bila Hassan bekerja sendiri, dia mengambil masa 5 hari kurang daripada daripada Oswald yang bekerja sendiri. Berapa lama Hassan and Oswald ambil untuk menghabiskan kerja ini sendiri tanpa bantuan?

A) Hassan = 10 hari , Oswald = 15 hari
B) Hassan = 10 hari , Oswald = 16 hari
C) Hassan = 11 hari , Oswald = 17 hari
D) Hassan = 11 hari , Oswald = 18 hari

4) Royzan menunggang motosikalnya sejauh 30 km dari rumahnya ke Hospital Besar Muar. Jika dia menambah laju puratanya sebanyak 10 km/j, masa yang diambil untuk perjalanan itu akan dikurangkan sebanyak 30 minit. Laju purata awalnya ialah

A) 10 km/j
B) 20 km/j
C) 30 km/j
D) 40 km/j

5) Sebuah bekas mengandungi 98 batang ais krim coklat, 82 ais krim oren dan 76 ais krim merah jambu. Jika sebatang ais krim di pilih secara rawak, apakah kebarangkalian mendapat sebatang ais krim merah jambu?

A) 1/3
B) 9/32
C) 1/4
D) 19/64

6) 1010212XX232. Apakah XX?

A) 01
B) 02
C) 12
D) 13

Calon-calon yang mempunyai kelulusan ijazah Matematik atau bidang pengajian berkaitan Matematik tidak memperolehi kelebihan di seksyen ini kerana soalan yang dikemukan adalah soalan jenis logik sahaja.

Proses penyelesaian masalah tersebut cuma pengaplikasian konsep matematik di peringkat silibus SPM. Bak kata orang, semua calon “bertarung di gelanggang rata”.

Untuk koleksi lengkap, anda boleh mendapatkan contoh soalan Penolong Pegawai Sains C29 (Matematik & Daya Menyelesaikan Masalah) di bawah.

contoh soalan peperiksaan Penolong Pegawai Sains C29 - Matematik & Daya Menyelesaikan Masalah

Selain itu,

Anda juga mungkin mahu membaca dan memahami terlebih dahulu post contoh soalan SPA online Daya Menyelesaikan Masalah yang menjelaskan 4 pembahagian skop soalan yang femes disoal dalam exam SPA. Dah tahu belum?

Baca seterusnya : contoh soalan exam online Pegawai Psikologi S41

CONTOH SOALAN KEFAHAMAN BAHASA INGGERIS PENOLONG PEGAWAI SAINS C29 JPA

Berikut adalah contoh soalan pemahaman bahasa Inggeris Penolong Pegawai Sains C29 yang boleh anda jadikan rujukan awal.

Untuk lebih banyak soalan dan skema jawapan, pastikan anda dapatkan rujukan peperiksaan Penolong Pegawai Sains C29 yang kami akan edarkan kelak.

Read the following paragraphs to answer the next four questions (Questions 1 – 4).

Between us there was, as I have already said somewhere, the bond of the sea. Besides holding our hearts together through long periods of separation, it had the effect of making us tolerant of each other’s yarns-and even convictions. The Lawyer-the best of old fellows-had, because of his many years and many virtues, the only cushion on deck, and was lying on the only rug. The Accountant had brought out already a box of dominoes, and was toying architecturally with the bones. Marlow sat cross-legged right aft, leaning against the mizzen-mast. He had sunken cheeks, a yellow complexion, a straight back, an ascetic aspect, and, with his arms dropped, the palms of hands outwards, resembled an idol. The Director, satisfied the anchor had good hold, made his way aft and sat down amongst us. We exchanged a few words lazily.

Afterwards there was silence on board the yacht. For some reason or other we did not begin that game of dominoes. We felt meditative, and fit for nothing but placid staring. The day was ending in a serenity of still and exquisite brilliance. The water shone pacifically; the sky, without a speck, was a benign immensity of unstained light; the very mist on the Essex marshes was like a gauzy and radiant fabric, hung from the wooded rises inland, and draping the low shores in diaphanous folds. Only the gloom to the west, brooding over the upper reaches, became more sombre every minute, as if angered by the approach of the sun.

And at last, in its curved and imperceptible fall, the sun sank low, and from glowing white changed to a dull red without rays and without heat, as if about to go out suddenly, stricken to death by the touch of that gloom brooding over a crowd of men.

From ‘The Heart of Darkness’, by Joseph Conrad.

1) The narrator of this passage is telling his story from

A) a wharf.
B) the deck of a yacht.
C) a high vantage point.
D) the edge of the Essex marshes.
E) None of the above.

2) The mood of the men in this passage is best described as

A) surly
B) resigned
C) contemplative
D) restless
E) ecstatic

3) From the passage, it is clear that the men

A) do not get along.
B) show a quiet understanding.
C) cannot be bothered with one another.
D) have just had a quarrel.
E) are worn out.

4) The word ‘diaphanous’, used to describe the mist, means

A) almost transparent
B) fragile
C) suffocating
D) silent
E) none of the above

Untuk koleksi lengkap soalan dan jawapan, anda boleh mendapatkan contoh soalan Penolong Pegawai Sains C29 (Kefahaman Bahasa Inggeris) di bawah.

Contoh Soalan Penolong Pegawai Teknologi Maklumat F29 SPA/JPA - Kefahaman Bahasa Inggeris

Atau pun,

Anda mungkin mahu membaca dan memahami terlebih dahulu contoh soalan SPA online Kefahaman Bahasa Inggeris yang menjelaskan apa benda ‘pecahan dalam pecahan’ yg tersembunyi dalam seksyen killer ini. Bahaya kalau tak tahu..

Baca juga: Contoh Soalan exam online pegawai Sains C41

MENGENAI RUJUKAN PEPERIKSAAN PENOLONG PEGAWAI SAINS C29

Secara ringkas, rujukan ini mengandungi perkara-perkara berikut:

Rujukan persediaan exam online ini disusun khas mengikut format exam 2020 yang jauh berbeza dengan format 2017-2018

Dah tolong ramai calon lulus sebelum ini dan tahun ini kami doakan giliran anda pula!

Contoh soalan dan contoh cara penyelesaian setiap soalan. Jadi anda boleh dapat idea jelas apa dan bagaimana soalan ditanya. Tak perlu blurrr lagi!

Nota-nota ringkas Matematik. Tajuk-tajuk yang menjadi soalan lazim penilaian Seksyen Matematik SPA. Buat apa studi topik-topik yang tak pernah ditanya dalam exam SPA seperti “Plan & Dongakan”. Studi yang pernah ditanya jer! Kami tunjukkan.

Soalan penilaian SEKSYEN BAHASA INGGERIS. Eh.. ini Seksyen baru tahun ini. Anda akan dapat puluhan soalan contoh dan contoh skema jawapan untuk keseluruhan penilaian seksyen ini. Klu tak tahu, memang ‘sakit’ la.

Semua maklumat yang terkandung didalamnya adalah ilmu dan informasi yang benar dan tepat, yang dikumpul dan dihimpunkan daripada pengetahuan serta pengalaman calon-calon yang telah pun berjaya dalam peperiksaan online Penolong Pegawai Sains C29.

Inilah satu-satunya rujukan dan panduan yang boleh anda gunakan untuk mencapai impian menjawat jawatan di sektor awam. DAPATKAN SEKARANG!

Berikut adalah apa yang anda akan miliki sekiranya mendapatkan rujukan ini :

Panduan lengkap yang menyentuh semua bahagian yang perlu dijawab oleh calon-calon.

Huraian secara terperinci setiap Seksyen Peperiksaan online Penolong Pegawai Sains C29.

Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Pegawai Sains C29 beserta Skema Jawapan untuk memudahkan ulangkaji pantas.

Nota khas merupakan satu komponen dalam pakej ini yang bakal membantu anda!

Info lanjut: contoh soalan exam online Pegawai Arkib S41?

SEDIKIT PERINGATAN

Sebelum anda melompat keriangan dan menyangka hidup ini begitu mudah. Suka kami ingatkan bahawa setiap panduan, contoh soalan, tips dan sebagainya yang dihantar kepada anda hanyalah merupakan rujukan sahaja.

Sekadar rujukan dan bukan soalan bocor. Bukan juga jaminan anda lulus.

Namun, dengan adanya rujukan sebegini, anda boleh memperkemaskan diri sebaik mungkin untuk menghadapi peperiksaan Penolong Pegawai Sains C29 nanti.

senarai faq

Macamana nak dapatkan rujukan ni?

Klik pautan rujukan Penolong Pegawai Sains C29 ini. Ikuti arahan pembelian di laman tempahan berkenaan.

Ini soalan bocor ker?

Sama sekali bukan. Tiada isu bocor sebab hanya SPA yang tahu koleksi soalan mereka. Itu rahsia rasmi kerajaan. Ini pakej rujukan yang mengandungi latih tubi dan nota-nota padat. Ia cuma membantu korang study dan mengulangkaji sahaja.

Contoh soalan kefahaman bahasa Inggeris Penolong Pegawai Sains C29 ade tak?

Sudah tentu ada bossku. Ia telah disediakan dalam bilangan yang memadai untuk membantu persediaan anda.

Ada tak contoh soalan matematik Penolong Pegawai Sains?

Ada. Contoh-contoh soalan yang disediakan telah digubal setara dengan aras yang telah ditetapkan oleh SPA. Skema jawapan turut disediakan berserta dengan jalan kira untuk memudahkan pemahaman anda.

Leave a Comment

error: Content is protected !!