Soalan Daya Menyelesaikan Masalah Pembantu Pertahanan Awam KP19

Anda dipanggil ke PSEE SPA untuk jawatan Pembantu Pertahanan Awam KP19 ambilan Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM)pada kali ni? Sampai sekarang masih tak pasti apa nak prepare dan masih lagi tercari-cari contoh soalan daya menyelesaikan masalah Pembantu Pertahanan Awam KP19 SPA/JPA yg bagus? Anda sudah tentu sedar, gagal dalam Peperiksaan online Pembantu Pertahanan Awam KP19 akan ‘memusnahkan’ peluang untuk dipanggil ke stage temuduga dan memang amat jauuuh sekali daripada menerima lantikan jawatan. Nampak gayanya hasrat murni dalam sanubari anda itu terpaksa ditunda lagi. Ini sudah kali keberapa.. Hurmmm..

Soalan Daya Menyelesaikan Masalah Pembantu Pertahanan Awam KP19 APM

Tapi nanti sebentar!

Anda sudah sampai ke tempat yang betul. Dah tak perlu ke mana-mana web lain lagi. Siapa tahu post ini bakal mengubah nasib dan masa depan anda! Jadi sila beri perhatian penuh dalam bacaan.

Nota Penting: Kepada anda yg baru sahaja mendapat panggilan ke ujian psikometrik Pembantu Pertahanan Awam KP19 untuk ambilan di Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) pada 20 September 2023 ini (untuk Calon Sarawak) dan pada 21 September 2023 ini (untuk Calon Sabah). Sila buat persiapan yg rapi utk menghadapi ujian ini! Bahan-bahan ulangkaji utk ujian ni boleh anda perolehi di contoh soalan ujian psikometrik Pembantu Pertahanan Awam KP19.

Baca: Soalan Daya Menyelesaikan Masalah Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan)

Berikut adalah makluman terkini yang sudah dikeluarkan oleh SPA.

Sila buat semakan semula nama anda untuk memastikan bahawa anda memang dipanggil menduduki exam online Pembantu Pertahanan Awam KP19 ini.

SEMAKAN PANGGILAN PSEE PEMBANTU PERTAHANAN AWAM KP19

MAKLUMAN TERKINI : JADUAL PEPERIKSAAN ONLINE MEMASUKI PERKHIDMATAN AWAM (PSEE)

PEMBANTU PERTAHANAN AWAM GRED KP19 DI ANGKATAN PERTAHANAN AWAM MALAYSIA (APM)

TARIKH PEPERIKSAAN : 7 APRIL 2021

MASA PEPERIKSAAN : 10.00 PAGI – 11.00 PAGI

Pautan Alternatif:

http://e-semakan.spa.gov.my/psee-pembantu-pertahanan-awam-gred-kp19

Sila layari laman web:

http://www.spa.gov.my/web/guest/senarai-penjadualan-peperiksaan/

PERHATIAN :

“Segala pemakluman terkini mengenai peperiksaan akan dipaparkan di Portal Rasmi SPA dan Laman Facebook Rasmi SPA semasa peperiksaan dijalankan. Pastikan anda tidak ketinggalan dengan maklumat mutakhir pihak SPA!”

PERUBAHAN FORMAT PSEE PEMBANTU PERTAHANAN AWAM GRED KP19 2021

Kalau anda perasan, tahun ini SPA telah membuat sedikit perubahan lagi terhadap format exam online.

Tidak seperti tahun-tahun lepas. Pada tahun 2021 ini, ada dua (2) seksyen dijadualkan dalam peperiksaan online Pembantu Pertahanan Awam KP19. Iaitu :

Seksyen dalam peperiksaan Pembantu Pertahanan Awam KP19 APM

Dalam perkongsian ini, kami akan perincikan format dan contoh soalan Daya Menyelesaikan Masalah Pembantu Pertahanan Awam KP19 APM.

Calon yg layak menduduki exam online Pembantu Pertahanan Awam KP19 sudah pasti sedang membuat persediaan. Pasti anda pun sama kan?

Calon peperiksaan Pembantu Pertahanan Awam KP19 yang sedang mencari maklumat tambahan seperti nota padat, contoh soalan Daya Menyelesaikan Masalah (serta skema jawapan) boleh mengambil peluang dalam peperiksaan kali ini dengan mendapatkan rujukan contoh soalan Daya Menyelesaikan Masalah Pembantu Pertahanan Awam KP19 yang akan kami edarkan di bawah.

Baca: Contoh soalan daya menyelesaikan masalah Pembantu Awam H11

KEKOSONGAN JAWATAN PEMBANTU PERTAHANAN AWAM GRED KP19

Berdasarkan iklan terkini kekosongan jawatan SPA iaitu sekitar 13 Oktober 2020 lalu, jumlah kekosongan jawatan Pembantu Pertahanan Awam KP19 yang diperlukan di Angkatan Pertahanan Awam Malaysia adalah seramai 56 orang. Calon simpanan pula adalah seramai 100 orang.

Bagi melayakkan anda menyandang jawatan Pembantu Pertahanan Awam KP19, calon wajib lulus terlebih dahulu dalam peperiksaan online Pembantu Pertahanan Awam KP19 yang dijalankan.

GAGAL MENJAWAB SOALAN DAYA MENYELESAIKAN MASALAH PEMBANTU PERTAHANAN AWAM KP19

Andai calon terbabit berjaya dalam tapisan awal ini, barulah calon itu dipanggil ke temuduga. Akan tetapi, berdasarkan maklumbalas yang diterima, kebanyakan calon gagal melepasi tapisan pertama iaitu : kegagalan menjawab dengan baik soalan-soalan yang dikemukakan dalam peperiksaan online Pembantu Pertahanan Awam KP19.

Terutamanya di Seksyen A yg mengandungi soalan-soalan Daya Menyelesaikan Masalah Pembantu Pertahanan Awam KP19.

Tahukah anda bahawa peperiksaan Pembantu Pertahanan Awam KP19 diadakan khusus oleh pihak SPA Malaysia dengan objektif menguji kemahiran dan daya pemikiran calon mengaplikasikan informasi melalui latihan, pendidikan akademik dan pengalaman.

Untuk itu, sekiranya ingin lulus dengan cemerlang anda perlu bersedia dengan sebaik mungkin menjawab soalan-soalan yang dikemukakan di seksyen Daya menyelesaikan Masalah.

Berikut adalah cadangan persediaan awal yang boleh calon lakukan :

  • Mengetahui tugas sebagai Pembantu Pertahanan Awam KP19 APM
  • Mengetahui cara menjawab exam Pembantu Pertahanan Awam KP19 SPA dengan betul
  • Melengkapkan diri dengan skema jawapan exam Pembantu Pertahanan Awam KP19 JPA
  • Bersiap sedia dengan topik peperiksaan Pembantu Pertahanan Awam Gred KP19 yang berkemungkinan besar disoal
  • Membuat penyesuaian diri dengan contoh soalan exam Pembantu Pertahanan Awam Gred KP19 SPA

Basically, itulah antara persiapan yang boleh calon-calon buat. Lebih dari itu, calon exam juga boleh mendapatkan rujukan Daya Menyelesaikan Masalah Pembantu Pertahanan Awam KP19 di bawah yang telah membantu ramai calon terdahulu.

Baca: Contoh soalan daya menyelesaikan masalah Penolong Jurutera JA29

JADI ADAKAH ANDA CALON PEMBANTU PERTAHANAN AWAM KP19?

Calon peperiksaan Pembantu Pertahanan Awam KP19 APM yang sedang mencari bacaan tambahan seperti nota padat, contoh soalan peperiksaan Pembantu Pertahanan Awam KP19 (serta skema jawapan) mungkin boleh mengambil peluang dalam peperiksaan kali ini dengan mendapatkan contoh soalan Daya Menyelesaikan Masalah Pembantu Pertahanan Awam KP19 yang kami edarkan di bawah.

PROSES LANTIKAN PEMBANTU PERTAHANAN AWAM KP19

Bagi menjawat jawatan ini, calon mesti memenuhi syarat permohonan. Menduduki dan lulus peperiksaan Pembantu Pertahanan Awam KP19 dan melepasi tapisan temuduga.

Ini adalah ringkasan proses pengambilan kakitangan awam. Proses aliran diringkaskan seperti di bawah :

1. Memenuhi syarat permohonan

2. Lulus peperiksaan

3. Lepas temuduga

4. Surat lantikan sementara

PEPERIKSAAN PEMBANTU PERTAHANAN AWAM KP19 JPA SESI 2021

Exam online Pembantu Pertahanan Awam KP19 merupakan peperiksaan tahap tinggi kerana mempunyai skor penilaian yang akan mengasingkan calon daripada latar akademik berbeza dan lingkungan persekitaran berlainan.

Pihak kami ingin berkongsi beberapa maklumat berkaitan peperiksaan tersebut dalam entri khas ini dan bagaimana anda boleh mendapatkan panduan khas Pembantu Pertahanan Awam KP19 nanti.

CONTOH SOALAN DAYA MENYELESAIKAN MASALAH PEMBANTU PERTAHANAN AWAM KP19 SPA

Di dalam seksyen ini, calon dikehendaki menyelesaikan masalah dengan menggunakan pendekatan-pendekatan di bawah :

(I) SKILL LOGIKA

Calon Pembantu Pertahanan Awam KP19 dikehendaki menggunakan segala pengetahuan yang ada, kemahiran berfikir serta kemahiran mengaplikasi maklumat-maklumat tersebut bagi memilih jawapan yang betul.

(II) SKILL MENGINTERPRETASI DATA

Calon exam Pembantu Pertahanan Awam KP19 akan diberi soalan jenis penyelesaian masalah yang menggunakan perangkaan atau statistik. Anda perlu membuat analisa untuk menyelesaikan masalah-masalah yang dikemukakan. Penggunaan graf, jadual dan sebagainya digalakkan agar mudah untuk calon mencari jawapan.

(III) KONSEP MATEMATIK

Konsep matematik yang perlu digunakan dalam exam Pembantu Pertahanan Awam KP19 ini merangkumi (tetapi tidak terhad) kepada algebra dan geometri.

Konsep-konsep asas matematik tersebut bagaimanapun tidak melebihi Sukatan Pelajaran SPM. Oleh yang demikian, aras soalan-soalan ini dianggap sesuai untuk kesemua calon yang terlibat, tanpa mengira latar belakang akademik calon.

Baca : Soalan Daya Menyelesaikan Masalah Penolong Pegawai Penguatkuasa KP29

Berikut diberikan beberapa contoh soalan daya menyelesaikan masalah Pembantu Pertahanan Awam KP19:

1) Syarikat Gemilang Acuan Technology Sdn Bhd mengadakan majlis ulang tahun. Antara acaranya ialah cabutan tiket bertuah. Setiap pekerja diberi sekali peluang untuk mencabut nombor bertuahnya daripada sebuah kotak. Kotak itu mengandungi kad-kad bernombor 10 hingga 99. Jika nombor bertuah ialah nombor yang sama digit, cari kebangkalian bahawa Kamaludin Ajmain tidak memenangi apa-apa hadiah.

A) 0.9
B) 0.8
C) 0.7
D) 0.6

2) Hasil tambah panjang dan lebar sebuah homestay berkonsepkan Minimalis satu tingkat ialah 100 m. Homestay berkonsepkan Minimalis itu mempunyai ruang lantai sebanyak 2500 meter persegi. Apakah panjang dan lebar homestay ala Minimalis itu?

A) panjang 50 m dan lebar 50 m
B) panjang 51 m dan lebar 52 m
C) panjang 52 m dan lebar 54 m
D) panjang 53 m dan lebar 58 m

3) Ambong dan Riduan, bila berkerja bersama, habis memasang jubin lantai sebuah bilik dalam masa 6 hari. Bila Ambong bekerja sendiri, dia mengambil masa 5 hari kurang daripada daripada Riduan yang bekerja sendiri. Berapa lama Ambong dan Riduan ambil untuk menghabiskan kerja ini sendiri tanpa bantuan?

A) Ambong = 10 hari , Riduan = 15 hari
B) Ambong = 10 hari , Riduan = 16 hari
C) Ambong = 11 hari , Riduan = 17 hari
D) Ambong = 11 hari , Riduan = 18 hari

4) Mr. Li Zhiwei menunggang motosikalnya sejauh 30 km dari rumahnya ke Hospital Besar Muar. Jika Mr. Li Zhiwei menambah laju puratanya sebanyak 10 km/j, masa yang diambil untuk perjalanan itu akan dikurangkan sebanyak 30 minit. Laju purata awalnya ialah..

A) 10 km/j
B) 20 km/j
C) 30 km/j
D) 40 km/j

5) Sebuah bekas mengandungi 98 batang ais krim coklat, 82 ais krim oren dan 76 ais krim Salt & Lemon Flavour. Jika sebatang ais krim di pilih secara rawak, apakah kebarangkalian mendapat sebatang ais krim Salt & Lemon Flavour?

A) 1/3
B) 9/32
C) 1/4
D) 19/64

6) Diberi 1010212YY232. Apakah YY?

A) 01
B) 02
C) 12
D) 13

7) 15 liter air mengalir melalui sebatang paip dan masuk ke dalam takungan berbentuk hendekagon dalam tempoh masa 4.5 minit. Berapakah tempoh masa yang diambil untuk mengisi air sebanyak 727.5 liter ke dalam takungan berbentuk hendekagon itu menggunakan 2 paip air yang serupa?

A) 1 jam 49 minit
B) 1 jam 57 minit
C) 3 jam 38 minit
D) 7 jam 17 minit

8) Sebuah bekas mengandungi 3,000 biji gula-gula perisa buah-buahan campuran. Amin mengambil 3/4 daripada jumlah gula-gula perisa buah-buahan campuran tersebut. Kemudian Ali mengambil 2/5 pula jumlah gula-gula perisa buah-buahan campuran daripada Amin. Berapakah jumlah gula-gula perisa buah-buahan campuran yang tinggal pada Amin?

A) 450
B) 900
C) 1,350
D) 2,250

9) Sebuah kotak mengandungi 780 biji nona diagihkan kepada 6 kumpulan pelajar iaitu P, Q, R, S, T dan U. Kumpulan P mendapat 1/4 daripada jumlah nona tersebut. Kemudian kumpulan Q mendapat 1/5 daripada baki nona tersebut manakala selebihnya kumpulan R, S, T dan U mendapat sama banyak. Berapakah bilangan buah nona yang akan diperolehi oleh kumpulan R?

A) 117
B) 142
C) 468
D) 568

10) Diberi [100, 85, 70, 55, P, 25, X]. Apakah 2P bahagi X?

A) 5
B) 8
C) 10
D) 15

11) Saniyya Suriayatie memandu dari rumahnya ke satu tempat peranginan yang mengambil masa 5 jam 35 minit. Sekiranya Saniyya Suriayatie bertolak dari rumahnya pada pukul 8.50 pagi, pukul berapakah dia akan tiba di tempat peranginan tersebut?

A) 1.50 petang
B) 1.55 petang
C) 2.15 petang
D) 2.25 petang

12) Ketinggian bangunan baharu Syarikat Tempurung Emas Holding ialah 135m. Cari ketinggian (dalam cm) bangunan tersebut pada kertas lukisan jika dilukis dengan menggunakan skala 1:200.

A) 13.5cm
B) 60.7cm
C) 67.5cm
D) 135.0cm

13) Harga sepotong Kek Premium Ni-mix ialah RM15.35, manakala dua potong Kek Premium Mi-mix pula ialah RM29.55. Berapakah peratus penjimatan jika Amjad membeli 8 potong dari Kek Premium Mi-mix berbanding Kek Premium Ni-mix?

A) 3.75%
B) 4.60%
C) 96.25%
D) 122.80%

14) Satu nombor adalah 1 lebih daripada suatu nombor yang lain. Beza kuasa dua nombor ini ialah 17. Apakah nombor-nombor ini?

A) 10, 9
B) 10, 11
C) 9, 8
D) 7, 6

15) Dewan kuliah Sunflower College ada 108 kerusi disusun dalam barisan dengan bilangan kerusi yang sama dalam setiap baris. Andaikan anda menghapus tiga baris dengan menambah enam kerusi dalam setiap baris. Berapa baris yang ada sekarang? Berapa kerusi dalam setiap baris ?

A) 8, 11
B) 9, 12
C) 10, 13
D) 11, 14

Setelah meneliti dan cuba menjawab contoh-contoh soalan daya menyelesaikan masalah Pembantu Pertahanan Awam KP19 di atas. Apa pendapat anda? Agak pening dan sakit kepala bukan?

Berita baiknya ialah..

Calon-calon yang mempunyai kelulusan ijazah Matematik atau bidang pengajian berkaitan Matematik tidak memperolehi kelebihan di seksyen Daya Menyelesaikan Masalah Pembantu Pertahanan Awam KP19. Ini kerana soalan yang dikemukan adalah soalan jenis logik sahaja. Tidak memerlukan rumus yang rumit-rumit.

Proses penyelesaian masalah tersebut cuma pengaplikasian konsep matematik di peringkat silibus SPM. Bak kata orang, semua calon “bertarung di gelanggang rata”.

Untuk koleksi lengkap contoh-contoh soalan beserta skema jawapan (termasuk jalan kira), anda boleh mendapatkan rujukan contoh soalan Daya Menyelesaikan Masalah Pembantu Pertahanan Awam KP19 di bawah.

Rujukan contoh soalan Daya Menyelesaikan Masalah Pembantu Pertahanan Awam Gred KP19 APM

Atau,

Anda mungkin mahu membaca terlebih dahulu dan memahami contoh soalan SPA online Daya Menyelesaikan Masalah yang menerangkan 4 jenis skop soalan yang selalu disoal. Dah tahu belum? Kalau belum. Elok baca cepat!

Baca seterusnya : contoh soalan daya menyelesaikan masalah Pembantu Keselamatan KP19

MENGENAI RUJUKAN SOALAN DAYA MENYELESAIKAN MASALAH PEMBANTU PERTAHANAN AWAM KP19

Secara ringkas, rujukan ini mengandungi perkara-perkara berikut:

Rujukan persediaan exam online ini disusun khas mengikut format exam 2021 yang jauh berbeza dengan format 2017-2018

Dah tolong ramai calon lulus sebelum ini dan tahun ini kami doakan giliran anda pula!

Contoh soalan dan cara penyelesaian setiap soalan. Jadi anda boleh dapat idea jelas apa dan bagaimana soalan ditanya. Tak perlu blurrr lagi!

Nota-nota ringkas Matematik. Tajuk-tajuk yang menjadi soalan lazim penilaian Seksyen Matematik SPA. Buat apa studi topik-topik yang tak pernah ditanya dalam exam SPA seperti “Plan & Dongakan”. Studi yang pernah ditanya jer! Kami tunjukkan.

Semua maklumat yang terkandung didalamnya adalah ilmu dan informasi yang benar dan tepat, yang dikumpul dan dihimpunkan daripada pengetahuan serta pengalaman calon-calon yang telah pun berjaya dalam peperiksaan online Pembantu Pertahanan Awam KP19.

Inilah satu-satunya rujukan dan panduan yang boleh anda gunakan untuk mencapai impian menjawat jawatan di sektor awam.

Berikut adalah apa yang anda akan miliki sekiranya mendapatkan rujukan daya menyelesaikan masalah ini :

Panduan lengkap yang menyentuh semua bahagian yang perlu dijawab oleh calon-calon exam Pembantu Pertahanan Awam KP19.

Huraian secara terperinci Seksyen Daya Menyelesaikan Masalah Peperiksaan online Pembantu Pertahanan Awam KP19.

Contoh Soalan Peperiksaan Pembantu Pertahanan Awam KP19 beserta skema jawapan untuk memudahkan ulangkaji pantas.

Nota khas matematik merupakan satu komponen dalam pakej ini yang bakal membantu anda!

Info lanjut: Contoh Soalan Daya Menyelesaikan Masalah Jurutera J41

SEDIKIT PERINGATAN

Sebelum anda melompat keriangan dan menyangka hidup ini begitu mudah. Suka kami ingatkan bahawa setiap panduan, contoh soalan Pembantu Pertahanan Awam KP19, tips dan sebagainya yang dihantar kepada anda hanyalah merupakan rujukan sahaja.

Sekadar rujukan dan bukan soalan bocor. Bukan juga jaminan anda akan lulus.

Namun, dengan adanya rujukan & contoh soalan Daya Menyelesaikan Masalah Pembantu Pertahanan Awam sebegini, anda boleh memperkemaskan diri sebaik mungkin untuk menghadapi peperiksaan Pembantu Pertahanan Awam KP19 pada 7 April 2021 itu nanti.

SENARAI FAQ

Berapa gaji Pembantu Pertahanan Awam KP19?

Gaji basic ialah RM1,360.00 (belum termasuk kenaikan gaji tahunan dan lain-lain elaun jawatan Gred KP19 layak terima).

Apakah deskripsi tugas seorang Pembantu Pertahanan Awam KP19?

Seorang Pembantu Pertahanan Awam KP19 adalah bertanggungjawab:

” Mengetuai Pejabat Pertahanan Awam Daerah yang bertanggungjawab ke atas tugas-tugas pentadbiran/kewangan, pengurusan pasukan dan operasi bencana di daerah berkenaan. “

Adakah ini soalan bocor Pembantu Pertahanan Awam Gred KP19?

Maaf. Bukan sama sekali. Ini cuma pakej rujukan yang mengandungi koleksi soalan latih tubi dan nota-nota padat. Ia hanya berfungsi membantu korang study dan mengulangkaji sahaja.

Apakah cara terpantas mendapatkan rujukan Daya Menyelesaikan Masalah Pembantu Pertahanan Awam KP19?

Klik pautan rujukan Pembantu Pertahanan Awam KP19 ini. Ikuti arahan pembelian di laman tempahan berkenaan.

Leave a Comment

error: Content is protected !!