Ujian Psikometrik Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan)

Anda dipanggil ke ujian psikometrik Pegawai Tadbir Gred N41 (Rekod Perubatan) ambilan Kementerian Kesihatan Malaysia pada kali ni? Selain jawatan Akauntan WA41, satu lagi jawatan yang juga melalui tapisan ujian psikometrik ialah Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan). Di bawah disertakan beberapa contoh soalan Ujian Psikometrik Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan) untuk kemudahan rujukan sebelum hadir ujian psikometrik nanti.

Contoh Soalan Ujian Psikometrik Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan)

Sebelum kita teruskan, bagi yang terlibat dengan sesi temuduga Pegawai Tadbir N41. Sila baca contoh soalan temuduga Pegawai Tadbir N41 Rekod Perubatan yang lazim diajukan ini.

Ujian psikometrik ini anda kena hadapi dengan baik dan kena lepas dengan cemerlang. Sekiranya lulus barulah dipanggil ke sesi temuduga Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan).

Baca – Contoh Soalan Ujian Psikometrik Penolong Pegawai Teknologi Makanan C29

Gaji PEGAWAI TADBIR N41 (REKOD PERUBATAN)

Sebagai calon yang memohon Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan) sudah pasti anda maklum bahawa kumpulan perkhidmatan Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan) termasuk di dalam kategori Pengurusan dan Profesional.

Mengenai gaji, kalau baru masuk kerja sebagai Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan), basic-nya adalah RM2,080.00. Paling best ialah – itu belum termasuk elaun-elaun lain yang anda layak dan bakal terima. Dah la tu, tiap tahun dapat kenaikan gaji sebanyak RM225.00. Wow.. Patutlah ramai giler orang nak masuk kerja kerajaan!

Saya tidak mahu menyentuh mengenai syarat lantikan Pegawai Tadbir (Rekod Perubatan) N41 kerana anda sudah pun dipanggil ke ujian psikometrik. Maknanya anda memenuhi syarat la tu.

Baca: Contoh soalan ujian psikometrik Akauntan WA41

12 Contoh Soalan Ujian Psikometrik PEGAWAI TADBIR N41 (REKOD PERUBATAN)

1) Saya selalu menghadapi masalah kewangan.

A. Betul
B. Salah

2) Saya lebih banyak mendengar daripada mengeluarkan pendapat peribadi.

A.Sangat Kerap
B. Kerap
C. Jarang-jarang
D. Sekali-sekala
D. Tidak Pernah

3) Saya berasa kecewa apabila rakan lain diberi penilaian cemerlang sedangkan saya lebih baik.

a. Setuju
b. Tidak Setuju

4) Saya cukup risau andai kawan saya mengalami kegagalan.

a. YA
b. TIDAK
c. KURANG PASTI

5) Saya sukar menjauhkan diri daripada perkara yang negatif di tempat kerja.

a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

6) Saya kurang mempedulikan jika kawan saya mengalami kekecewaan. Nanti orang cakap saya jaga tepi kain orang pula.

a. Tidak pasti
b. Kadang-kadang
c. Tidak pernah

7) Saya lebih suka memendam perasaan daripada meluahkan kepada orang lain.

a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

8) Saya akan bersungguh-sungguh membuktikan pilihan yang saya buat adalah betul dan tepat pada setiap waktu.

a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

9) Saya tak berkawan dengan orang yang tidak menepati janji.

a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

10) Peribahasa ‘Semut menghurung gula’ sudah tidak sesuai digunakan lagi.

a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tdak setuju

11) Dari nombor 21 hingga nombor 29, semua jumlah nombor ganjil ditolak dengan jumlah nombor genap berapa hasilnya?

A. 25
B. 35
c. 115
D. 125

12) Berapa kali putaran jarum saat dalam tempoh 3 jam?

A. 180
B. 150
C. 120
D. 60

Aik.. Apa pasal ada soalan Math pula ni?

Iya. Memang betul. Dalam ujian psikometrik Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan) turut diselitkan dengan soalan-soalan Matematik atau soalan yg melibatkan pengiraan.

Biasanya tak sukar, cuma dibuat agar mengelirukan. Operasi asas sahaja (tambah, tolak, darab dan bahagi). Bagi yang memerlukan penjelasan lebih lanjut mengenai hal ini, sila baca contoh soalan ujian psikometrik SPA (numerical type) ini.

Selain itu, bagi yg memerlukan tips lebih lengkap cara-cara menjawab soalan matematik Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan) ini. Termasuk 200 contoh soalan, skema jawapan dan nota-nota padat. Boleh dapatkan versi penuh rujukan psikometrik Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan).

Tips Menjawab Soalan Ujian Psikometrik PEGAWAI TADBIR N41 (REKOD PERUBATAN)

Apa yang ingin dibincangkan ialah beberapa tips menjawab soalan psikometrik Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan). Semoga berkongsian kali ini boleh membantu sedikit sebanyak persiapan anda menghadapai ujian online yang akan anda duduki kelak.

Baca: Contoh Soalan Ujian Psikometrik Pegawai Pemulihan Perubatan U41

Pilih Lokasi Menjawab Ujian Psikometrik PEGAWAI TADBIR N41 (REKOD PERUBATAN) Yang Betul

Oleh kerana ujian ini diadakan secara online. Sesetengah calon, sukati dia nak lepak mana sambil menjawab.

Pesan kami – pilih lokasi menjawab ujian yang bersesuaian dan hindarilah keadaan-keadaan berikut:

  • bising
  • panas
  • laluan orang
  • liputan internet kurang baik

Faktor luaran ini jika dibiarkan boleh menjejaskan tumpuan dan boleh mengakibatkan peluang anda terjejas.

Baca: Contoh soalan ujian psikometrik Penolong Pegawai Veterinar G29

Selami Sikap Baik Anda

Berbanding dengan faktor luaran di atas. Tips kedua ini lebih kepada faktor dalaman anda. Bunyi macam takda apa kan?

Tapi percayalah, dalam ujian psikometrik Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan), anda dikehendaki menonjolkan sikap yang baik, menarik dan positif.

Ingat kenyatan kami seterusnya ini. Seseorang calon cenderung menyatakan sesuatu perbuatan itu baik walaupun hakikatnya orang ramai menganggapnya tidak baik.

Nampak? Anda dah mula keliru kan.

Iya. Antara hal yang paling sukar dalam ujian psikometrik ialah tahap kekeliruan yang tinggi. Ujian psikometrik Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan) ini memang direka khas untuk mengelirukan musuh!

Tidak seperti peperiksaan online yang lain, anda perlu mahir mengira, pengetahuan am, bahasa Inggeris dan sebagainya. Ia hanya berdasarkan logik akal dan fakta. Cabarannya adalah meningkatkan tahap kemahiran dan menghafal banyak fakta.

Bagi ujian psikometrik, ia semua bukan persoalan yang utama. Persoalan terletak pada perangkap ‘kekeliruan nilai’.

Baca juga : Contoh Soalan Ujian Psikometrik Pegawai Penyelidik Q41

Awasi personaliti dan keperibadian anda. Kerana – kebiasaan anda, tabiat anda, perangai anda amat mempengaruhi apa yang bakal anda jawab sewaktu ujian psikometrik ini.

Mari saya berikan satu contoh supaya anda faham apa yang saya maksudkan. Di bawah ialah satu contoh soalan psikometrik.

Saya selalu didenda semasa zaman persekolahan dahulu.

Jawab BETUL, SALAH atau TIDAK PASTI.

So.. nak pilih yang mana? Secara teknikalnya anda boleh pilih keduanya. Boleh YA dan boleh TIDAK. Tiada masalah dan tiada jawapan salah dalam soalan psikometrik.

SPA bukan nak jawapan betul pun, sebab semua jawapan adalah betul secara teknikal. SPA semata-mata hendak membuat pengukuran terhadap nilai teras dan pertimbangan anda.

Serem tak? Haha..

OK berbalik kepada soalan di atas, untuk memilih jawapan yang baik adalah dengan memilih sikap yang lebih baik.

Tips: Orang yang sering didenda sewaktu zaman persekolahan biasanya nakal, tidak beretika, suka melanggar disiplin dan suka memberontak.

Nampak tak di situ!

Nak lagi banyak contoh soalan Ujian Psikometrik Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan)? Nak jawapan sekali serta nota ujian psikometrik yang lebih lengkap dan komprehensif? Boleh baca rujukan ujian psikometrik ini.

Ketekalan Dalam Menjawab Ujian Psikometrik PEGAWAI TADBIR N41 (REKOD PERUBATAN)

Saya percaya anda sudah faham maksud poin kedua di atas. Sekarang calon-calon menjadi lebih berhati-hati. Mari kita pindah ke poin ketiga.

Malangnya ramai yang akan kecundang disebabkan ketidaktekalan mereka memilih jawapan yang mengandungi nilai baik dan positif. Mustahil? Tidak!

Jika anda lihat dengan lebih teliti, soalan-soalan psikomtertik Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan) ada yang diulang lebih daripada sekali, cuma awas kerana bentuk soalan atau cara penyoalan sudah diubah.

Adakah pihak SPA tersalah memilih soalan? Tidak. Server atau sistem mereka bermasalah? Tidak!

Hal ini memang mereka sengajakan.

Ada yang mungkin perasan, ada yang tidak.

Bagaimana perangkap ini boleh berkesan?

Jawapannya ialah – pada masa ujian yang terhad!

Oleh kerana masa yang semakin suntuk, calon cuba menjawab soalan seberapa banyak yang boleh. Bagi yang cuai, mereka akan ‘menembak’ jawapan yang difikirkan betul.

Ada antara ‘tembakan’ ini tidak sama dengan jawapan sebelumnya bagi soalan yang sama!

Jadi ketekalan anda hancur, begitu juga dengan peluang yang lebur!

Berita yang paling tidak baik ialah perangkap ujian psikometrik Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan) tidak terhad setakat dua di atas sahaja. Ada lebih daripada itu dan sukar untuk dikesan.

Rujukan tambahan : Contoh Soalan Ujian Psikometrik Pegawai Sains C41

Bagaimana Meningkatkan Ketekalan Semasa Menjawab Soalan Psikometrik PEGAWAI TADBIR N41 (REKOD PERUBATAN)?

Bagaimana mempelajari perangkap-perangkap dan meningkatkan ketekalan dalam menjawab soalan ujian psikometrik?

Jawapan pendek – buat latih tubi.

Jawapan panjang – dapatkan rujukan khas untuk ujian psikometrik. Dan kenapa kami cadangkan? Ini kerana ia dilengkapi dengan:

✓ Tips jawab soalan psikometrik
✓ Contoh soalan psikometrik
✓ Cara jawab soalan agar tidak tersasar
✓ Penerangan tentang perangkap psikometrik
✓ Penerangan tentang apa yang bakal menggagalkan psikometrik

Rujukan Contoh Soalan Ujian Psikometrik Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan)
Beli Rujukan Contoh Soalan Ujian Psikometrik Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan)

Atau,

Anda juga boleh baca dahulu penerangan dan penjelasan yg detil mengenai ujian psikometrik ini di contoh soalan ujian psikometrik SPA (numerical type). Dijamin kekeliruan dan keserabutan anda akan beransur hilang apabila lebih faham bagaimana ujian ini ditadbir.

Apa yang lebih baik daripada ini? Tiada.

Jadi dapatkan segera sebelum jualan ditutup.

Beberapa FAQ Mengenai Ujian Psikometrik PEGAWAI TADBIR N41 (REKOD PERUBATAN)

Apa tugas Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan)?

Seorang Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan) adalah bertanggungjawab:

Setiap individu yang mendapat rawatan di mana-mana klinik atau hospital Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) samada sebagai Pesakit Luar, Pesakit Dalam atau Pesakit Rawatan Harian akan mempunyai rekod perubatannya sendiri dan disimpan sebagai rekod individu dan sinonim dengan sebutan “One Patient One Folder”.

Basic gaji Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan)?

Basic gaji Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan) ialah RM2,080.00.

Penutup

Bagi yang lain, jangan senang hati sangat.

Ya.. betul sekarang anda bukan calon Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan).

Tapi, hanya masa yang akan menentukan bila giliran anda akan dapat panggilan ke ujian psikometrik Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan) ini (walaupun anda memohon jawatan lain).

Ujian ni tak kenal jawatan, boleh jadi apa-apa jawatan akan pihak SPA adakan ujian Psikometrik nanti.

Kalau nak lagi bijak, baik beli sekarang dan simpan siap-siap sebelum dipanggil.

Demikian perkongsian kami kali ini mengenai contoh soalan Ujian Psikometrik Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan).

Selamat menduduki ujian psikometrik!

Leave a Comment

error: Content is protected !!