Contoh Soalan Ujian Psikometrik Penolong Jurutera JA29

Anda dipanggil ke ujian psikometrik Penolong Jurutera Gred JA29 (mekanikal) pada 29 Februari 2024 ni untuk ambilan di Kementerian Kesihatan Malaysia? Di bawah disertakan beberapa contoh soalan Ujian Psikometrik Penolong Jurutera JA29 untuk kemudahan rujukan sebelum hadir ujian psikometrik nanti.

Contoh Soalan Ujian Psikometrik Penolong Jurutera JA29 (Mekanikal)

Ujian psikometrik ini anda kena hadapi dengan baik dan kena lepas dengan cemerlang. Sekiranya lulus barulah dipanggil ke sesi temuduga Penolong Jurutera JA29 (Mekanikal).

Nota Penting: Bagi yang terlibat dengan sesi temuduga Penolong Jurutera JA29 utk ambilan di Kementerian Kesihatan Malaysia yg dijadualkan pada 17 April 2024 – 23 April 2024 ini . Persediaan secukupnya harus dibuat sebelum hadir. Beberapa contoh soalan temuduga boleh anda baca di soalan temuduga Penolong Jurutera JA29 ini.

Untuk anda yang dipanggil ke peperiksaan REQT Sarawak (JKR) untuk jawatan Penolong Jurutera Gred JA29 yang dijadualkan pada kali ini. Setinggi tahniah kami ucapkan! Bahan-bahan ulangkaji dan latih tubi untuk ujian REQT Sarawak ini boleh anda perolehi di Nota Exam REQT Sarawak (JKR).

Bagi korang yg dapat panggilan PSEE Penolong Jurutera JA29 ambilan Kementerian Kerja Raya Malaysia pada kali ini. Rezeki tu. Jangan sia-siakan peluang yg diberi. Buat persediaan sebaik mungkin! Bahan-bahan ulangkaji utk exam ni boleh diperolehi di contoh soalan peperiksaan Penolong Jurutera JA29.

Kekosongan Jawatan Penolong Jurutera (Awam) Gred JA29 Tahun 2024

Mengenai jumlah kekosongan, jika berpandukan hebahan yang telah dikeluarkan SPA pada 20 Jun 2023, bilangan kekosongan jawatan sebagai Penolong Jurutera (Awam) Gred JA29 di Pentadbiran Setiausaha Kerajaan Negeri Perlis adalah sebanyak 1 tempat. Manakala, calon simpanan adalah seramai 4 orang.

Tidak perlu ditekankan betapa perlu dan peri pentingnya anda membuat persediaan sebelum tarikh ujian psikometrik tiba. Anda da besar panjang dan da bleh pikir sendiri..

Ini satu jumlah yang amat terhad kalau mengambilkira jumlah calon yang tinggi dipanggil ke ujian psikometrik Penolong Jurutera (Awam) Gred JA29 oleh SPA sebenarnya. Oleh sebab itu, sila beri tumpuan penuh anda terhadap perkongsian ini!

Semakan Ujian Psikometrik 2024

Baca – Contoh Soalan Ujian Psikometrik Penolong Pegawai Pertanian G29

Gaji Penolong Jurutera JA29

Sebagai calon yang memohon Penolong Jurutera JA29, sudah pasti anda maklum bahawasanya kategori perkhidmatan Penolong Jurutera JA29 termasuk di dalam kategori Sokongan dan Pelaksana.

Mengenai gaji, kalau baru masuk kerja sebagai Penolong Jurutera JA29, basic-nya adalah RM1,549.00. Paling best ialah – itu belum termasuk elaun-elaun lain yang anda layak dan bakal terima. Dah la tu, tiap tahun dapat kenaikan gaji sebanyak RM145.00. Wow.. Patutlah ramai giler orang nak masuk kerja kerajaan!

Saya tidak mahu menyentuh mengenai syarat lantikan Penolong Jurutera JA29 kerana anda sudah pun dipanggil ke ujian psikometrik. Maknanya anda memenuhi syarat la tu.

Baca: Contoh soalan ujian psikometrik Pengawal Keselamatan KP11

12 Contoh Soalan Ujian Psikometrik Penolong Jurutera JA29

1) Boleh dianggap saya terlalu kerap menghadapi masalah menguruskan kewangan saya.

A. Betul
B. Salah

2) Saya lebih banyak memasang telinga untuk mendengar pandangan orang lain kalau dibandingkan dengan mengeluarkan pendapat peribadi.

A.Sangat Kerap
B. Kerap
C. Jarang-jarang
D. Sekali-sekala
D. Tidak Pernah

3) Saya berasa sakit hati apabila rakan sekerja diberi penilaian cemerlang sedangkan saya lebih baik.

a. Setuju
b. Tidak Setuju

4) Saya merasa gelisah kalau rakan yang rapat menghadapi kegagalan.

a. YA
b. TIDAK
c. KURANG PASTI

5) Saya berasa cukup sukar menjauhkan diri daripada perkara yang negatif di tempat kerja.

a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

6) Saya pura-pura tidak tahu apabila kawan saya mengalami kekecewaan. Nanti orang cakap saya jaga tepi kain orang pula.

a. Tidak pasti
b. Kadang-kadang
c. Tidak pernah

7) Saya lebih senang memendamkan perasaan daripada meluahkan kepada rakan-rakan.

a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

8) Saya berikrar untuk membuktikan keputusan yang saya buat adalah betul di sepanjang masa.

a. Sangat kerap
b. Kerap
c. Tidak pasti
d. Kadang-kadang
e. Tidak pernah

9) Saya masih boleh berbaik-baik dengan kawan yang tidak berpegang pada janji.

a. Sangat tidak setuju
b. Agak tidak setuju
c. Tidak setuju mahu pun setuju
d. Agak setuju
e. Sangat setuju

10) Peribahasa ‘Seletus bedil berbunyi, mencebur ikan di laut, berkokok ayam di hutan’ sudah tidak sesuai digunakan lagi.

a. Sangat setuju
b. Setuju
c. Tidak pasti
d. Tidak setuju
e. Sangat tdak setuju

11) Dari nombor 21 hingga nombor 29, semua jumlah nombor ganjil ditolak dengan jumlah nombor genap berapa hasilnya?

A. 25
B. 35
c. 115
D. 125

12) Berapa kali putaran jarum saat dalam tempoh 3 jam?

A. 180
B. 150
C. 120
D. 60

Aik.. Apa pasal ada soalan Math pula ni?

Iya. Memang betul. Dalam ujian psikometrik Penolong Jurutera JA29 kadang-kadang turut diselitkan dengan soalan-soalan Matematik atau soalan yg melibatkan pengiraan.

Biasanya tak sukar, cuma dibuat agar mengelirukan. Operasi asas sahaja (tambah, tolak, darab dan bahagi). Bagi yang memerlukan penjelasan lebih lanjut mengenai hal ini, sila baca contoh soalan ujian psikometrik SPA (numerical type) ini.

Selain itu, bagi yg memerlukan tips lebih lengkap cara-cara menjawab soalan matematik Penolong Jurutera JA29 ini. Termasuk 200 contoh soalan, skema jawapan dan nota-nota padat. Boleh dapatkan versi penuh rujukan psikometrik Penolong Jurutera JA29.

Baca – Contoh Soalan Ujian Psikometrik Pembantu Perawatan Kesihatan U11

Tips Menjawab Soalan Ujian Psikometrik Penolong Jurutera JA29

Apa yang ingin dibincangkan ialah beberapa tips menjawab soalan psikometrik Penolong Jurutera JA29. Semoga berkongsian kali ini boleh membantu sedikit sebanyak persiapan anda menghadapai ujian online yang akan anda duduki kelak.

Pilih Lokasi Menjawab Ujian Psikometrik Penolong Jurutera JA29

Oleh kerana ujian ini diadakan secara online. Sesetengah calon, sukati dia nak lepak mana sambil menjawab.

Pesan kami – pilih lokasi menjawab ujian yang bersesuaian dan hindarilah keadaan-keadaan berikut:

  • bising
  • panas
  • laluan orang
  • liputan internet kurang baik

Faktor luaran ini jika dibiarkan boleh menjejaskan tumpuan dan boleh mengakibatkan peluang anda terjejas.

Baca: Contoh soalan ujian psikometrik Penolong Pegawai Perancang Bandar dan Desa JA29

Selami Sikap Baik Anda

Berbanding dengan faktor luaran di atas. Tips kedua ini lebih kepada faktor dalaman anda. Bunyi macam takda apa kan?

Tapi percayalah, dalam ujian psikometrik Penolong Jurutera JA29, anda dikehendaki menonjolkan sikap yang baik, menarik dan positif.

Ingat kenyatan kami seterusnya ini. Seseorang calon cenderung menyatakan sesuatu perbuatan itu baik walaupun hakikatnya orang ramai menganggapnya tidak baik.

Nampak? Anda dah mula keliru kan.

Iya. Antara hal yang paling sukar dalam ujian psikometrik ialah tahap kekeliruan yang tinggi. Ujian psikometrik Penolong Jurutera JA29 ini memang direka khas untuk mengelirukan musuh!

Tidak seperti peperiksaan online yang lain, anda perlu mahir mengira, pengetahuan am, bahasa Inggeris dan sebagainya. Ia hanya berdasarkan logik akal dan fakta. Cabarannya adalah meningkatkan tahap kemahiran dan menghafal banyak fakta.

Bagi ujian psikometrik, ia semua bukan persoalan yang utama. Persoalan terletak pada perangkap ‘kekeliruan nilai’.

Baca juga : Contoh Soalan Ujian Psikometrik Penolong Pegawai Perikanan G29

Awasi personaliti dan keperibadian anda. Kerana – kebiasaan anda, tabiat anda, perangai anda amat mempengaruhi apa yang bakal anda jawab sewaktu ujian psikometrik ini.

Mari saya berikan satu contoh supaya anda faham apa yang saya maksudkan. Di bawah ialah satu contoh soalan psikometrik.

Saya selalu didenda semasa zaman persekolahan dahulu.

Jawab sama ada: a) BETUL, b) SALAH atau c) TIDAK PASTI.

So.. nak pilih yang mana? Secara teknikalnya anda boleh pilih keduanya. Boleh YA dan boleh TIDAK. Tiada masalah dan tiada jawapan salah dalam soalan psikometrik.

SPA bukan nak jawapan betul pun, sebab semua jawapan adalah betul secara teknikal. SPA semata-mata hendak membuat pengukuran terhadap nilai teras dan pertimbangan anda.

Serem tak? Haha..

OK berbalik kepada soalan di atas, untuk memilih jawapan yang baik adalah dengan memilih sikap yang lebih baik.

Tips: Orang yang sering didenda sewaktu zaman persekolahan biasanya nakal, tidak beretika, suka melanggar disiplin dan suka memberontak.

Nampak tak di situ!

Nak lagi banyak contoh soalan Ujian Psikometrik Penolong Jurutera JA29? Nak jawapan sekali serta nota ujian psikometrik yang lebih lengkap dan komprehensif? Boleh baca rujukan ujian psikometrik ini.

Ketekalan Dalam Menjawab Soalan Ujian Psikometrik Penolong Jurutera JA29

Saya percaya anda sudah faham maksud poin kedua di atas. Sekarang calon-calon menjadi lebih berhati-hati. Mari kita pindah ke poin ketiga.

Malangnya ramai yang akan kecundang disebabkan ketidaktekalan mereka memilih jawapan yang mengandungi nilai baik dan positif. Mustahil? Tidak!

Jika anda lihat dengan lebih teliti, soalan-soalan psikomtertik Penolong Jurutera JA29 ada yang diulang lebih daripada sekali, cuma awas kerana bentuk soalan atau cara penyoalan sudah diubah.

Adakah pihak SPA tersalah memilih soalan? Tidak. Server atau sistem mereka bermasalah? Tidak!

Hal ini memang mereka sengajakan.

Ada yang mungkin perasan, ada yang tidak.

Bagaimana perangkap ini boleh berkesan?

Jawapannya ialah – pada masa ujian yang terhad!

Oleh kerana masa yang semakin suntuk, calon cuba menjawab soalan seberapa banyak yang boleh. Bagi yang cuai, mereka akan ‘menembak’ jawapan yang difikirkan betul.

Ada antara ‘tembakan’ ini tidak sama dengan jawapan sebelumnya bagi soalan yang sama!

Jadi ketekalan anda hancur, begitu juga dengan peluang yang lebur!

Berita yang paling tidak baik ialah perangkap dalam soalan-soalan ujian psikometrik Penolong Jurutera JA29 tidak terhad setakat dua di atas sahaja. Ada lebih daripada itu dan sukar untuk dikesan.

Rujukan tambahan : Contoh Soalan Ujian Psikometrik Pegawai Tadbir N41 (Rekod Perubatan)

Bagaimana Meningkatkan Ketekalan Semasa Menjawab Soalan Psikometrik Penolong Jurutera JA29?

Bagaimana mempelajari perangkap-perangkap dan meningkatkan ketekalan dalam menjawab soalan ujian psikometrik?

Jawapan pendek – buat latih tubi.

Jawapan panjang – dapatkan rujukan khas untuk ujian psikometrik. Dan kenapa kami cadangkan? Ini kerana ia dilengkapi dengan:

✓ Tips jawab soalan psikometrik
✓ Contoh soalan psikometrik
✓ Cara jawab soalan agar tidak tersasar
✓ Penerangan tentang perangkap psikometrik
✓ Penerangan tentang apa yang bakal menggagalkan psikometrik

Rujukan Contoh Soalan Ujian Psikometrik Penolong Jurutera JA29
Beli Rujukan Contoh Soalan Ujian Psikometrik Penolong Jurutera JA29

Atau pun,

Bagi anda yang tengah berjimat, balance tinggal beberapa puluh saja lagi dalam akaun. Boleh tengok rujukan psikometrik (versi rahmah) ni. Harga memang murah tak boleh bawa bincang!

Selain itu,

Anda juga boleh baca dahulu penerangan dan penjelasan yg detil mengenai ujian psikometrik ini di contoh soalan ujian psikometrik SPA (numerical type). Dijamin kekeliruan dan keserabutan anda akan beransur hilang apabila lebih faham bagaimana ujian ini ditadbir.

Apa yang lebih baik daripada ini? Tiada.

Jadi dapatkan segera sebelum jualan ditutup.

Baca: Contoh soalan ujian psikometrik Pembantu Hidupan Liar G11

Beberapa FAQ Mengenai Ujian Psikometrik Penolong Jurutera JA29

Apa tugas Penolong Jurutera JA29?

Seorang Penolong Jurutera JA29 adalah bertanggungjawab:

Mengendalikan pelaksanaan projek bagi skop kerja kejuruteraan antaranya kejuruteraan awam, mekanikal dan elektrik iaitu mengumpul maklumat untuk penyediaan reka bentuk, menyedia dan menyemak lukisan kejuruteraan, merekod inventori, mengawas tapak projek, menyelia pelaksanaan kerja pengawasan pembinaan di tapak projek, menyediakan laporan kemajuan projek, membantu kerja-kerja perundingan dan penyediaan sebut harga dan tender, menjalankan kerja penyenggaraan bangunan dan workshop, melaksanakan kerja-kerja kawalan, pengujian, penyenggaraan berkala peralatan elektrik, merancang dan menyusun aktiviti bagi mengawal selia sistem pengairan dan saliran serta menjalankan tugas-tugas yang berkaitan.

Apakah konsep penilaian dalam Ujian Psikometrik Penolong Jurutera JA29?

Bagi konsep ujian psikometrik (penilaian personaliti/kompetensi) jawatan Penolong Jurutera JA29, ia direkabentuk untuk mengukur trait-trait individu berasaskan keserasian individu terhadap pekerjaan (job-fit), organisasi (organization-fit) serta sifat kerja berpasukan (team-fit).

Penutup

Bagi yang lain, jangan senang hati sangat.

Ya.. betul sekarang anda bukan calon Penolong Jurutera JA29.

Tapi, hanya masa yang akan menentukan bila giliran anda akan dapat panggilan ke ujian psikometrik Penolong Jurutera JA29 ini (walaupun anda memohon jawatan lain).

Ujian ni tak kenal jawatan, boleh jadi apa-apa jawatan akan pihak SPA adakan ujian Psikometrik nanti.

Kalau nak lagi bijak, baik beli sekarang dan simpan siap-siap sebelum dipanggil.

Demikian perkongsian kami kali ini mengenai contoh soalan Ujian Psikometrik Penolong Jurutera JA29 (Mekanikal).

Selamat menduduki ujian psikometrik SPA!

Leave a Comment

error: Content is protected !!