Contoh Soalan Matematik Pembantu Tadbir N19

Anda dipanggil ke Peperiksaan Online Memasuki Perkhidmatan Awam (PSEE) SPA untuk jawatan Pembantu Tadbir Gred N19 ambilan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Sembilan pada kali ini? Sampai sekarang masih tak pasti apa nak prepare dan masih lagi tercari-cari contoh soalan Matematik Pembantu Tadbir N19 SPA/JPA yg bagus?

Anda pasti sedar dan tahu bahawa gagal dalam Peperiksaan online Pembantu Tadbir N19 ini akan ‘memusnahkan’ peluang untuk dipanggil ke stage temuduga dan memang amat jauuuh sekali daripada menerima tawaran sebagai Pembantu Tadbir N19. Nampak gayanya hasrat suci murni dalam sanubari anda itu terpaksa ditunda lagi. Ini sudah kali keberapa.. Hurmmm..

Contoh Soalan Matematik Pembantu Tadbir N19

Nota Penting: Sementara itu, bagi anda yang bertuah dipanggil ke sesi temuduga Pembantu Tadbir N19 ambilan di Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Negeri Pahang yang dijadualkan pada bulan 06 – 09 November 2023 ini. Tahniah diucapkan. Sila perkemaskan lagi persiapan ke temuduga N19 anda dengan membaca contoh soalan temuduga Pembantu Tadbir N19 ini.

Sebelum itu, kepada anda yg dapat panggilan ke ujian psikometrik Pembantu Tadbir N19 untuk ambilan di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perlis pada kali ini. Rezeki tu. Jangan sia-siakan peluang yg diberi. Buat persediaan sebaik mungkin! Bahan-bahan ulangkaji utk ujian psikometrik ni boleh diperolehi di contoh soalan ujian psikometrik Pembantu Tadbir N19.

Khas untuk anda yang dipanggil ke peperiksaan online REQT Sarawak (JKR) untuk jawatan Pembantu Tadbir Gred N19 yang dijadualkan pada kali ini. Setinggi-tinggi tahniah diucapkan! Bahan-bahan ulangkaji dan latih tubi untuk ujian REQT Sarawak ini boleh anda perolehi di Nota Exam REQT Sarawak (JKR).

Untuk anda yg terlibat dengan peperiksaan online Pembantu Tadbir N19 untuk pengambilan di Suruhanjaya Perkhidmatan Negeri Terengganu pada kali ini. Buat persediaan secukupnya sebab peluang tidak selalu datang. Dapatkan bahan latih tubi dan ulangkaji di contoh soalan peperiksaan Pembantu Tadbir N19 ini.

Tapi nanti sebentar!

Anda sudah tiba ke tempat yang selamat. Tempat ni memang betul. Sudah tidak perlu ke mana-mana web lain lagi. Siapa tahu perkongsian ini bakal mengubah nasib dan masa depan anda! Jadi sila beri perhatian penuh dalam bacaan.

Baca: Soalan Daya Menyelesaikan Masalah Pembantu Penguasa Kastam WK19

Berikut adalah makluman terkini yang sudah dikeluarkan oleh SPA.

Sila buat semakan semula nama anda untuk memastikan bahawa anda memang dipanggil menduduki exam online Pembantu Tadbir N19 ini.

SEMAKAN PANGGILAN PSEE PEMBANTU TADBIR N19

MAKLUMAN TERKINI : JADUAL PEPERIKSAAN ONLINE MEMASUKI PERKHIDMATAN AWAM (PSEE)

PEMBANTU TADBIR GRED N19 DI JABATAN PERKHIDMATAN AWAM

TARIKH PEPERIKSAAN : 3 SEPTEMBER 2021

MASA PEPERIKSAAN : 3:00 PETANG – 4:00 PETANG

Pautan Alternatif:

http://e-semakan.spa.gov.my/psee-pembantu-tadbir-n19

Sila layari laman web:

http://www.spa.gov.my/web/guest/senarai-penjadualan-peperiksaan/

PERHATIAN :

“Segala pemakluman terkini mengenai peperiksaan akan dipaparkan di Portal Rasmi SPA dan Laman Facebook Rasmi SPA semasa peperiksaan dijalankan. Pastikan anda tidak ketinggalan dengan maklumat mutakhir pihak SPA!”

PERUBAHAN FORMAT PSEE PEMBANTU TADBIR N19 2021

Kalau anda perasan, tahun ini SPA telah membuat sedikit perubahan lagi terhadap format exam online Pembantu Tadbir N19.

Seperti tahun-tahun lepas. Pada tahun 2021 ini, juga ada ada tiga (3) seksyen dijadualkan dalam peperiksaan online Pembantu Tadbir N19. Iaitu :

Jadual seksyen dalam PSEE Pembantu Tadbir N19
Jadual seksyen PSEE Pembantu Tadbir Gred N19

Dalam perkongsian ini, kami akan perincikan Seksyen A termasuk format dan soalan matematik atau lebih juga dipanggil sebagai seksyen Daya Menyelesaikan Masalah Pembantu Tadbir N19.

Sekiranya anda mahu membaca dan memahami seksyen B dengan lebih baik, anda boleh dapatkan penjelasan lanjut berkaitan skop soalan BI yg sering keluar dalam exam N19 ini di contoh soalan kefahaman Bahasa Inggeris Pembantu Tadbir N19.

Calon yg layak menduduki exam online Pembantu Tadbir N19 sudah pasti sedang membuat persediaan. Pasti anda pun sama kan?

Calon peperiksaan Pembantu Tadbir N19 yang sedang mencari maklumat tambahan seperti nota padat, contoh soalan Matematik (serta skema jawapan) boleh mengambil peluang dalam peperiksaan kali ini dengan mendapatkan rujukan contoh soalan Matematik Pembantu Tadbir N19 yang akan kami edarkan di bawah.

Baca: Contoh Soalan Matematik Pegawai Tadbir Diplomatik M41

KEKOSONGAN JAWATAN PEMBANTU TADBIR N19

Berdasarkan iklan terkini kekosongan jawatan SPA bertarikh 23 Mac 2021, jumlah kekosongan jawatan Pembantu Tadbir N19 yang diperlukan di Jabatan Perkhidmatan Awam (Sabah) adalah seramai 50 orang. Manakala, calon simpanan pula adalah seramai 250 orang!

Sementara, untuk calon Sarawak pula. Berdasarkan iklan terkini kekosongan jawatan SPA bertarikh 23 Mac 2021, jumlah kekosongan jawatan Pembantu Tadbir N19 yang diperlukan di Jabatan Perkhidmatan Awam (Sarawak) adalah seramai 27 orang. Manakala, calon simpanan pula adalah seramai 250 orang!

Ini memang merupakan satu peluang baik!

Bagi melayakkan anda menyandang jawatan Pembantu Tadbir Gred N19, calon wajib lulus terlebih dahulu dalam (PSEE) peperiksaan online Pembantu Tadbir N19 yang dijalankan.

GAGAL MENJAWAB SOALAN MATEMATIK PEMBANTU TADBIR N19

Andai calon terbabit berjaya dalam tapisan awal ini, barulah calon itu dipanggil ke temuduga. Akan tetapi, berdasarkan maklumbalas yang diterima, kebanyakan calon gagal melepasi tapisan pertama iaitu : kegagalan menjawab dengan baik soalan-soalan yang dikemukakan dalam peperiksaan online Pembantu Tadbir N19.

Terutamanya di Seksyen A yg mengandungi soalan-soalan Matematik Pembantu Tadbir N19.

Tahukah anda bahawa peperiksaan Pembantu Tadbir N19 diadakan khusus oleh pihak SPA Malaysia dengan objektif menguji kemahiran dan daya pemikiran calon mengaplikasikan informasi melalui latihan, pendidikan akademik dan pengalaman.

Untuk itu, sekiranya ingin lulus dengan cemerlang anda perlu bersedia dengan sebaik mungkin menjawab soalan-soalan yang dikemukakan di seksyen Matematik.

Berikut adalah cadangan persediaan awal yang boleh calon lakukan :

  • Mengetahui tugas sebagai Pembantu Tadbir N19 SPA
  • Mengetahui cara menjawab exam online Pembantu Tadbir N19 SPA dengan betul
  • Melengkapkan diri dengan skema jawapan exam Pembantu Tadbir N19 JPA
  • Bersiap sedia dengan topik peperiksaan Pembantu Tadbir N19 yang berkemungkinan besar disoal
  • Membuat penyesuaian diri dengan contoh soalan exam Pembantu Tadbir N19 SPA

Basically, itulah antara persiapan yang boleh calon-calon buat.

Lebih dari itu, calon exam juga boleh mendapatkan rujukan Matematik Pembantu Tadbir N19 di bawah yang telah membantu ramai calon terdahulu.

JADI ADAKAH ANDA CALON PEMBANTU TADBIR N19?

Calon peperiksaan Pembantu Tadbir N19 yang sedang mencari bacaan tambahan seperti nota padat, contoh soalan peperiksaan Pembantu Tadbir N19 (serta skema jawapan) mungkin boleh mengambil peluang dalam peperiksaan kali ini dengan mendapatkan contoh soalan Matematik Pembantu Tadbir N19 yang akan kami edarkan di bawah.

PROSES LANTIKAN PEMBANTU TADBIR N19

Bagi menjawat jawatan ini, calon mesti memenuhi syarat permohonan. Menduduki dan lulus peperiksaan Pembantu Tadbir N19 dan melepasi tapisan temuduga.

Ini adalah ringkasan proses pengambilan kakitangan awam. Proses aliran diringkaskan seperti di bawah :

1. Memenuhi syarat permohonan

2. Lulus peperiksaan

3. Lulus temuduga

4. Diambil sebagai kadet Pembantu Tadbir N19

PEPERIKSAAN PEMBANTU TADBIR N19 JPA SESI 2021

Exam online Pembantu Tadbir N19 merupakan peperiksaan tahap tinggi kerana mempunyai skor penilaian yang akan mengasingkan calon daripada latar akademik berbeza dan lingkungan persekitaran berlainan.

Pihak kami ingin berkongsi beberapa maklumat berkaitan peperiksaan tersebut dalam entri khas ini dan bagaimana anda boleh mendapatkan panduan khas Pembantu Tadbir N19 nanti.

CONTOH SOALAN MATEMATIK PEMBANTU TADBIR N19

Di dalam seksyen ini, calon dikehendaki menyelesaikan masalah dengan menggunakan pendekatan-pendekatan di bawah :

(I) SKILL LOGIKA

Calon Pembantu Tadbir N19 dikehendaki menggunakan segala pengetahuan yang ada, kemahiran berfikir serta kemahiran mengaplikasi maklumat-maklumat yg diberi agar dapat memilih jawapan yang betul atau mengenaplasti jawapan yang salah!

(II) SKILL MENGINTERPRETASI DATA

Calon exam Pembantu Tadbir N19 akan diberi soalan jenis penyelesaian masalah yang menggunakan perangkaan atau statistik. Anda perlu membuat analisa untuk menyelesaikan masalah-masalah yang dikemukakan. Penggunaan graf, jadual dan sebagainya digalakkan agar mudah untuk calon mencari jawapan.

(III) KONSEP MATEMATIK

Pecahan ini akan mengukur kemahiran numeric serta kuantitatif untuk mengesan aras kemahiran asas Matematik, pemahaman konsep dan kebolehan untuk berfikir secara kuantitatif. Konsep matematik yang perlu digunakan dalam exam Pembantu Tadbir N19 ini merangkumi (tetapi tidak terhad) kepada algebra dan geometri.

Konsep-konsep asas matematik tersebut bagaimanapun tidak melebihi Sukatan Pelajaran SPM. Oleh yang demikian, aras soalan-soalan ini dianggap sesuai untuk kesemua calon yang terlibat, tanpa mengira latar belakang akademik calon.

Baca : Soalan Daya Menyelesaikan Penolong Pegawai Perhubungan Perusahaan S29

Berikut diberikan beberapa contoh soalan Matematik Pembantu Tadbir N19:

1) Perhatikan Jadual 1 di bawah.

XVRL?
Jadual 1

Apakah huruf berikutnya?

A) B
B) D
C) K
D) M

2) Syarikat Cuba Maju Technology Sdn Bhd mengadakan majlis ulang tahun. Antara acaranya ialah cabutan tiket bertuah. Setiap pekerja diberi sekali peluang untuk mencabut nombor bertuahnya daripada sebuah kotak. Kotak itu mengandungi kad-kad bernombor 10 hingga 99. Jika nombor bertuah ialah nombor yang sama digit, cari kebangkalian bahawa Rohaizad Razak tidak memenangi apa-apa hadiah.

A) 0.9
B) 0.8
C) 0.7
D) 0.6

3) Purata umur P, Q dan R ialah 16 tahun. Umur P dan Q adalah sama. Berapakah umur P jika umur R ialah 12 tahun?

A) 12
B) 14
C) 16
D) 18

4) Hasil tambah panjang dan lebar sebuah homestay berkonsepkan ala rimba satu tingkat ialah 100 m. Homestay berkonsepkan ala rimba itu mempunyai ruang lantai sebanyak 2500 meter persegi. Apakah panjang dan lebar homestay itu?

A) panjang 50 m dan lebar 50 m
B) panjang 51 m dan lebar 52 m
C) panjang 52 m dan lebar 54 m
D) panjang 53 m dan lebar 58 m

5) Maniam dan Gurunath, bila berkerja bersama, habis memasang jubin lantai sebuah bilik dalam masa 6 hari. Bila Maniam bekerja sendiri, dia mengambil masa 5 hari kurang daripada daripada Gurunath yang bekerja sendiri. Berapa lama Maniam dan Gurunath ambil untuk menghabiskan kerja ini sendiri tanpa bantuan?

A) Maniam = 10 hari , Gurunath = 15 hari
B) Maniam = 10 hari , Gurunath = 16 hari
C) Maniam = 11 hari , Gurunath = 17 hari
D) Maniam = 11 hari , Gurunath = 18 hari

6) Mr. Chin Ching Him menunggang motosikalnya sejauh 30 km dari rumahnya ke Hospital Besar Muar. Jika Mr. Chin Ching Him menambah laju puratanya sebanyak 10 km/j, masa yang diambil untuk perjalanan itu akan dikurangkan sebanyak 30 minit. Laju purata awalnya ialah..

A) 10 km/j
B) 20 km/j
C) 30 km/j
D) 40 km/j

7) Sebuah bekas mengandungi 98 batang ais krim coklat, 82 ais krim oren dan 76 ais krim cookie dough flavour. Jika sebatang ais krim di pilih secara rawak, apakah kebarangkalian mendapat sebatang ais krim cookie dough flavour?

A) 1/3
B) 9/32
C) 1/4
D) 19/64

8) Diberi 1010212QQ232. Apakah QQ?

A) 01
B) 02
C) 12
D) 13

9) 15 liter air mengalir melalui sebatang paip dan masuk ke dalam takungan berbentuk heptakontagon dalam tempoh masa 4.5 minit. Berapakah tempoh masa yang diambil untuk mengisi air sebanyak 727.5 liter ke dalam takungan berbentuk heptakontagon itu menggunakan 2 paip air yang serupa?

A) 1 jam 49 minit
B) 1 jam 57 minit
C) 3 jam 38 minit
D) 7 jam 17 minit

10) Sebuah bekas mengandungi 3,000 biji gula-gula caramelised apple flavour. Amin mengambil 3/4 daripada jumlah gula-gula caramelised apple flavour tersebut. Kemudian Ali mengambil 2/5 pula daripada Amin. Berapakah jumlah gula-gula perisa caramelised apple yang tinggal pada Amin?

A) 450
B) 900
C) 1,350
D) 2,250

11) Sebuah kotak mengandungi 780 biji buah Bidara diagihkan kepada 6 kumpulan pelajar iaitu P, Q, R, S, T dan U. Kumpulan P mendapat 1/4 daripada jumlah buah Bidara tersebut. Kemudian kumpulan Q mendapat 1/5 daripada baki buah Bidara tersebut manakala selebihnya kumpulan R, S, T dan U mendapat sama banyak. Berapakah bilangan buah Bidara yang akan diperolehi oleh kumpulan R?

A) 117
B) 142
C) 468
D) 568

12) Diberi [100, 85, 70, 55, P, 25, X]. Apakah 2P bahagi X?

A) 5
B) 8
C) 10
D) 15

13) Muhaimin Iryan memandu dari rumahnya ke satu tempat peranginan yang mengambil masa 5 jam 35 minit. Sekiranya Muhaimin Iryan bertolak dari rumahnya pada pukul 8.50 pagi, pukul berapakah dia akan tiba di tempat peranginan tersebut?

A) 1.50 petang
B) 1.55 petang
C) 2.15 petang
D) 2.25 petang

14) Ketinggian bangunan baharu Syarikat Garfuu Emas Holding ialah 135m. Cari ketinggian (dalam cm) bangunan tersebut pada kertas lukisan jika dilukis dengan menggunakan skala 1:200.

A) 13.5cm
B) 60.7cm
C) 67.5cm
D) 135.0cm

15) Harga sepotong Kek Premium Nimag ialah RM15.35, manakala dua potong Kek Premium Mimag pula ialah RM29.55. Berapakah peratus penjimatan jika Amsani membeli 8 potong dari Kek Premium Mimag berbanding Kek Premium Nimag?

A) 3.75%
B) 4.60%
C) 96.25%
D) 122.80%

16) Satu nombor adalah 1 lebih daripada suatu nombor yang lain. Beza kuasa dua nombor ini ialah 17. Apakah nombor-nombor ini?

A) 10, 9
B) 10, 11
C) 9, 8
D) 7, 6

17) Dewan Kementerian Sumber Manusia ada 108 kerusi disusun dalam barisan dengan bilangan kerusi yang sama dalam setiap baris. Andaikan anda menghapus tiga baris dengan menambah enam kerusi dalam setiap baris. Berapa baris yang ada sekarang? Berapa kerusi dalam setiap baris ?

A) 8, 11
B) 9, 12
C) 10, 13
D) 11, 14

Setelah meneliti dan cuba menjawab contoh-contoh soalan Matematik Pembantu Tadbir N19 di atas. Apa pendapat anda? Agak pening dan sakit kepala bukan?

Berita baiknya ialah..

Calon-calon yg memiliki kelulusan ijazah Matematik atau bidang pengajian berkaitan Matematik tidak memperolehi kelebihan di seksyen Matematik atau Daya Menyelesaikan Masalah Pembantu Tadbir N19. Ini kerana soalan yang dikemukakan adalah soalan jenis logik sahaja. Tidak memerlukan rumus yang rumit-rumit.

Proses penyelesaian masalah tersebut hanya pengaplikasian konsep matematik di peringkat silibus SPM. Bak kata orang, semua calon “bertarung di gelanggang rata”.

Untuk koleksi lengkap contoh-contoh soalan beserta skema jawapan (termasuk jalan kira), anda digalakkan mendapatkan rujukan contoh soalan Matematik Pembantu Tadbir N19 di bawah.

Rujukan contoh soalan matematik Pembantu Tadbir N19
Beli Rujukan contoh Soalan Daya Menyelesaikan Masalah Penolong Jurutera JA29

Info: Jualan rujukan khas Pembantu Tadbir N19 ini sudah dibuka. Sila dapatkan preview copy percuma N19 ini. Nanti kami akan maklumkan melalui emel yg anda masukkan apabila julan sudah dibuka.

Atau,

Anda mungkin mahu membaca terlebih dahulu dan memahami contoh soalan SPA online Daya Menyelesaikan Masalah yang menerangkan 4 jenis skop soalan yang kerap naik dalam PSEE. Dah tahu belum? Kalau belum. Elok baca cepat!

Baca: Contoh Soalan Peperiksaan Penolong Juruukur JA29 SPA/JPA Matematik & Kefahaman Bahasa Inggeris

MENGENAI RUJUKAN SOALAN MATEMATIK PEMBANTU TADBIR N19

Secara ringkas, rujukan Pembantu Tadbir N19 ini mengandungi perkara-perkara berikut:

Rujukan persediaan exam online ini disusun khas mengikut format exam 2021 yang jauh berbeza dengan format 2017-2018

Dah tolong ramai calon lulus sebelum ini dan tahun ini kami doakan giliran anda pula!

Contoh soalan & cara penyelesaian setiap soalan. Jadi anda boleh dapat idea jelas apa dan bagaimana soalan ditanya. Tak perlu blurrr lagi!

Nota-nota ringkas Matematik. Tajuk-tajuk yang menjadi soalan lazim penilaian Seksyen Matematik SPA. Buat apa study topik-topik yang tak pernah ditanya dalam exam SPA seperti “Plan & Dongakan”. Study yang pernah ditanya jer! Kami tunjukkan.

Semua maklumat yang terkandung didalamnya adalah ilmu dan informasi yang benar dan tepat, yang dikumpul dan dihimpunkan daripada pengetahuan serta pengalaman calon-calon yang telah pun berjaya dalam peperiksaan online Pembantu Tadbir N19.

Inilah satu-satunya rujukan dan panduan yang boleh anda gunakan untuk mencapai impian menjawat jawatan di sektor awam.

Berikut adalah apa yang anda akan miliki sekiranya mendapatkan rujukan Matematik ini :

  • Panduan lengkap yang menyentuh semua bahagian yang perlu dijawab oleh calon-calon exam Pembantu Tadbir N19.
  • Huraian secara terperinci Seksyen Matematik Peperiksaan online Pembantu Tadbir N19.
  • Contoh Soalan Peperiksaan Pembantu Tadbir N19 beserta skema jawapan untuk memudahkan ulangkaji pantas.
  • Nota khas matematik merupakan satu komponen dalam pakej ini yang bakal membantu anda!

Info lanjut: Contoh Soalan Daya Menyelesaikan Penolong Jurutera JA29

SEDIKIT PERINGATAN

Sebelum anda melompat keriangan dan menyangka hidup ini begitu mudah. Suka kami ingatkan bahawa setiap panduan, contoh soalan Pembantu Tadbir N19, tips dan sebagainya yang dihantar kepada anda hanyalah merupakan rujukan sahaja.

Sekadar rujukan dan bukan soalan bocor. Bukan juga jaminan anda akan lulus.

Namun, dengan adanya rujukan & contoh soalan Matematik Pembantu Tadbir N19 sebegini, anda boleh memperkemaskan diri sebaik mungkin untuk menghadapi peperiksaan Pembantu Tadbir N19 pada kali ini.

SENARAI FAQ

Apakah cara terpantas mendapatkan rujukan Pembantu Tadbir N19?

Klik pautan rujukan Pembantu Tadbir N19 ini. Ikuti arahan pembelian di laman tempahan berkenaan.

Adakah ini soalan bocor Pembantu Tadbir N19?

Maaf. Bukan sama sekali. Ini cuma pakej rujukan yang mengandungi koleksi soalan latih tubi dan nota-nota padat. Ia hanya berfungsi membantu korang study dan mengulangkaji sahaja.

Apakah deskripsi tugas seorang Pembantu Tadbir N19?

Tugas seorang Pembantu Tadbir N19 termasuklah:

Bertanggungjawab melaksanakan tugas-tugas perkeranian dan operasi di peringkat Kumpulan Pelaksana yang merangkumi aspek perkeranian dan operasi (termasuk, tetapi tidak terhad kepada, tugas-tugas pentadbiran am, pengurusan personel, perkhidmatan kaunter dan pemprosesan, pengumpulan data dan maklumat, pengendalian peralatan perhubungan/komunikasi).

Berapa gaji Pembantu Tadbir N19

Gaji basic ialah RM1,352.00 (belum termasuk kenaikan gaji tahunan dan lain-lain elaun jawatan Pembantu Tadbir N19 layak terima).

Leave a Comment

error: Content is protected !!